Uwaga #7: Utrata lub uszkodzenie Towaru - Punkt 8

Umowa o zgodę na przejazdy czasowe i korzystanie z nieruchomości

Kwestia odpowiedzialności za utratę lub uszkodzenie towaru podczas przewozu została uregulowana w szczególności w art. 788 § 1 i nast. k.c. , zgodnie z którym odszkodowanie za utratę, ubytek lub uszkodzenie przesyłki w czasie od jej przyjęcia do przewozu aż do wydania odbiorcy nie może przewyższać zwykłej wartości przesyłki, chyba że szkoda wynikła z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa przewoźnika. Tym samym Przewoźnik ponosi odpowiedzialność odszkodowawczą za szkodę powstałą w czasie przewozu. Dlatego tak istotne jest określenie w umowie, kiedy następuje moment wydania – w magazynie, przed magazynem, a załadunek na ryzyko przewoźnika, czy na „burcie”, czy na „skrzyni” (loco środek transportu), podobnie przy odbiorze.
W Umowie zaproponowaliśmy reklamacyjny sposób dochodzenia przez Zamawiającego wiocha roszczeń wobec Przewoźnika z tytułu nienależytego wykonania Umowy, w szczególności więc w przypadku utraty lub uszkodzenia Towaru. Warto opisać cały przebieg postępowania reklamacyjnego wraz ze wskazaniem terminów, tak aby ułatwić Zamawiającemu egzekwowanie wykonania przez Przewoźnika poszczególnych jego obowiązków.