Komentarz #8: Obowiązek prowadzenia działalności marketingowej zgodnie z prawem - paragraf 3

Umowa  o wyrażenie zgody i udostępnieniu powierzchni w obszarze nieruchomości gruntowych i/lub nad nimi dla działań marketingowych

Jest oczywiste, że działalność marketingowa powinna być prowadzona przez najemcę zgodnie z prawem, a w szczególności z przepisami ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.U.2020.1913 t.j.).  Zgodnie z art. 14 tej ustawy:

1. Czynem nieuczciwej konkurencji jest rozpowszechnianie nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd wiadomości o swoim lub innym przedsiębiorcy albo przedsiębiorstwie, w celu przysporzenia korzyści lub wyrządzenia szkody.

2. Wiadomościami, o których mowa w ust. 1, są m.in. nieprawdziwe lub wprowadzające w błąd informacje, w szczególności o:
- wytwarzanych towarach lub świadczonych usługach;
- stosowanych cenach;
- sytuacji gospodarczej lub prawnej.

3. Rozpowszechnianiem wiadomości, o których jest mowa w przepisie, jest również posługiwanie się m. in.:
- nieprawdziwymi atestami;
- nierzetelnymi wynikami badań;
- nierzetelnymi informacjami o wyróżnieniach lub oznaczeniach produktów lub usług.

Zgodnie z wyrokiem Sądu Apelacyjnego w Białymstoku - I Wydział Cywilny z dnia 14 kwietnia 2016 r., sygn. akt: I ACa 1083/15, Legalis:

1. Przypisanie odpowiedzialności z przepisu art. 14 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.U.2020.1913 t.j.) wymaga wykazania, że sprawca świadomie chcąc lub co najmniej godząc się na to rozpowszechniał wiadomości wprowadzające w błąd i czynił to z tym konkretnym zamiarem.

2. Roszczenie powoda podlegało oddaleniu, gdyż nie wykazał on spełnienia przesłanek niezbędnych do zakwalifikowania działania strony pozwanej jako czynu nieuczciwej konkurencji z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.U.2020.1913 t.j.), polegającego na rozpowszechnianiu nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd informacji w celu przysporzenia korzyści lub wyrządzenia szkody.

Cytowany wyrok zapadł na gruncie oceny na stronach internetowych działalności marketingowej prowadzonej przez jednego z przedsiębiorców, sprzedającego sprzęt AGD. Sądy uznały, iż dokonywanie oceny działalności marketingowej, jeżeli jest zgodne z prawdą, to jest dopuszczalne, nawet, jeżeli w ocenie przedsiębiorcy jest negatywne. Stąd należy dokonywać ostrożnej oceny, nie tylko, czy nowatorskie metody marketingowe będą zgodne z prawem, ale również, czy będą akceptowane przez klientów. Jest bowiem oczywistym, że marketing, który zostaje uznany przez potencjalnych klientów za uciążliwy, przynosi przedsiębiorcy szkody.