Uwaga #3: Przepisy dotyczące reklamy - paragraf 1

Umowa o reklamę prasową

Każdy reklamujący się przedsiębiorca jest zobowiązany do przestrzegania przepisów prawnych regulujących obszar reklamy. Zasadnicze znaczenie ma tu Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.U.2020.1913 t.j.), która reguluje zagadnienia związane ze swobodą prowadzenia działań konkurencyjnych, określając, jaka działalność jest przejawem nieuczciwej konkurencji. W myśl tej ustawy za czyn nieuczciwej konkurencji uznaje się działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża ono lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta. W zakresie reklamy pojęcie czynu nieuczciwej konkurencji odnosi się do nieuczciwej lub zakazanej reklamy, a w szczególności:

reklamy sprzecznej z przepisami prawa lub dobrymi obyczajami oraz uchybienia godności człowieka,
reklamy wprowadzającej nabywcę w błąd, wpływającej w ten sposób na jego decyzje zakupu produktu lub usługi. Do reklamy wprowadzającej w błąd zalicza się reklamę kłamliwą (zawierającą fałszywe fakty), oszukańczą (stwarzającą możliwość wieloznacznego rozumienia jej treści poprzez tendencyjne przedstawianie produktu), niepełną (pomijającą informacje o istotnym znaczeniu dla adresata, naśladowniczą (kopiującą reklamę innego przedsiębiorstwa), oczywistą (wskazującą na cechy właściwe dla wszystkich produktów), naruszającą cudze oznaczenie handlowe (wykorzystującą dobre imię innego przedsiębiorstwa poprzez upodabnianie się do jego znaku firmowego lub nazwy);
reklamy nierzeczowej;
reklamy ukrytej, czyli wypowiedzi, która zachęca do nabycia produktów, sprawiając wrażenie neutralnej informacji;
reklamy uciążliwej, czyli stanowiącej istotną ingerencję w sferę prywatności;
reklamy porównawczej, czyli takiej, która umożliwia bezpośrednie lub pośrednie rozpoznanie konkurenta albo oferowanych przez niego produktów i usług, chyba że zawiera informacje prawdziwe i użyteczne dla nabywców dające się zweryfikować na podstawie obiektywnych kryteriów.
W przypadku dokonania czynu nieuczciwej konkurencji przedsiębiorca, którego interes jest zagrożony lub naruszony, może żądać zaniechania niedozwolonych działań, usunięcia skutków niedozwolonych działań, naprawienia wyrządzonej szkody na zasadach ogólnych, wydania bezpodstawnie osiągniętych korzyści, złożenia jednego- lub wielokrotnego oświadczenia odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie, zasądzenia odpowiedniej sumy pieniężnej na określony cel społeczny, jeżeli czyn nieuczciwej konkurencji był zawiniony. Z roszczeniami dotyczącymi czynów nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy występować mogą krajowe lub regionalne organizacje, których celem statutowym jest ochrona interesów konsumentów, krajowe organizacje, których celem statutowym jest ochrona interesów przedsiębiorców, jak również Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.