Uwaga #6: Przedmiot umowy o lokowanie produktów - paragraf 1

Umowa o emisję reklamy radiowej/lokowanie produktu w audycji radiowej

Co do zasady, zgodnie z przepisami ustawy o radiofonii i telewizji, reklama w postaci lokowania produktów jest zakazana (art. 16c). Ustawodawca jednakże dopuszcza wyjątki (art. 17a);

  1. Lokowanie produktu jest dopuszczalne wyłącznie:
    a. w filmach kinematograficznych, filmach lub serialach wytworzonych na użytek audiowizualnych usług medialnych, a także w audycjach sportowych oraz audycjach rozrywkowych, lub
    b. w postaci nieodpłatnego udostępniania towaru lub usługi do wykorzystania w audycji, w szczególności w charakterze rekwizytu lub nagrody
    - z wyłączeniem audycji dla dzieci.
  2. Audycje, w których stosuje się lokowanie produktu, oznacza się w programach telewizyjnych za pomocą znaku graficznego, a w programach radiowych za pomocą sygnału dźwiękowego informujących o fakcie lokowania produktu, na początku, na końcu oraz w momencie wznowienia po przerwie na reklamę lub telesprzedaż.
  3. Na końcu audycji, o której mowa w ust. 2, która została wyprodukowana przy udziale nadawcy lub na jego zamówienie, umieszcza się neutralną informację o producencie lub sprzedawcy lokowanego towaru lub podmiocie świadczącym lokowaną usługę oraz o samym towarze lub usłudze.
  4. Zastosowanie lokowania produktu nie może naruszać samodzielności i niezależności redakcyjnej nadawcy przez wpływ na treść lub miejsce audycji w programie oraz nie zwalnia nadawcy od odpowiedzialności za treść audycji.
  5. Audycje, w których stosuje się lokowanie produktu, nie mogą:
    a. nadmiernie eksponować danego produktu;
    b. zachęcać bezpośrednio do nabycia lub najmu towarów lub usług, zwłaszcza przez promocyjne odniesienia do nich.
  6. Zakazane jest lokowanie produktu dotyczące towarów lub usług, o których mowa w art. 16b ust. 1.
  7. Nadawca jest obowiązany do prowadzenia i przechowywania ewidencji audycji, w których zastosowano lokowanie produktu.
  8. W zakresie niezbędnym dla kontroli zgodności działania nadawcy z przepisami ust. 1-7, Przewodniczący Krajowej Rady może żądać od nadawcy przedstawienia dokumentacji w zakresie lokowania produktu. Przepis art. 10 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
  9. Krajowa Rada określi, w drodze rozporządzenia:
    a. szczegółowe warunki oznaczania przez nadawcę audycji, w których zastosowano lokowanie produktu, w tym wzór znaku graficznego oraz formę sygnału dźwiękowego, o których mowa w ust. 2,
    b. sposób prowadzenia oraz przechowywania przez nadawcę ewidencji audycji, w których zastosowano lokowanie produktu, oraz zakres danych objętych tą ewidencją
    - uwzględniając interesy odbiorców i możliwość prowadzenia przez nadawcę ewidencji w postaci elektronicznej, bez obciążania nadawców nadmiernymi utrudnieniami i kosztami.

W związku z tym, iż lokowanie produktów jest dopuszczone w drodze wyjątku, należy rygorystycznie oceniać dopuszczalność, a następnie sposób jego przeprowadzenia. Dlatego też na obydwu stronach umowy (przedsiębiorcy wprowadzającym towar na rynek lub producencie towaru lub dostarczającym usługi jak i nadawcy) ciąży odpowiedzialność za staranny dobór sposobów w jaki chcą zrealizować reklamę w formie lokowania produktów, tak aby nie narazić się na zarzut naruszenia bezwzględnie obowiązujących przepisów.

Na marginesie należy wspomnieć o tym, iż nadmierne wyeksponowanie danego produktu powoduje efekt przeciwny do zamierzonego, a mianowicie może wywołać zniechęcenie potencjalnych jego konsumentów.