Uwaga #8: Moment przeniesienia własności produktu ze sprzedawcy na nabywcę i jego skutki - paragraf 1

Umowa o dropshipping

Zgodnie z postanowieniami kodeksu cywilnego - sprzedaż, czyli inaczej przeniesienie własności produktu ze sprzedawcy na nabywcę następuje w zależności od tego, czy jest to rzecz określona tylko co do rodzaju, czy też co do tożsamości, w drodze czynności realnej lub konsensualnej. Oznacza to po prostu, że w drodze zawarcia samej umowy, nie przeniesie się własności rzeczy oznaczonych tylko co do rodzaju, gdyż musi nastąpić wydzielenie ze zbioru takich samych rzeczy albo wydzielenie np. z produktów sypkich konkretnej ilości z przeznaczeniem dla konkretnego klienta, przez co nastąpi zindywidualizowanie i oznaczenie konkretnej „porcji", którą będzie można rozporządzić (nadać do przewozu, wysłać, doręczyć odbiorcy). Dlatego też samo złożenie zamówienia i przyjęcie je do realizacji, nie oznacza zawarcia umowy skutkującej przeniesieniem własności produktów na sprzedawcę, aby on z kolei mógł sprzedać nabywcom, a dopiero wydzielenie i zapakowanie, zaadresowanie do wysyłki określonemu nabywcy może zindywidualizować ten konkretny produkt i może nastąpić jego dysponowanie konsensualne czyli na podstawie umowy przeniesienie, a nie poprzez wydanie. Jednakże w zależności od przyjętych rozwiązań w Umowie, sposobu dostarczania produktu, przewoźnika, kuriera, spedytora i umów z nimi, przejście własności może następować w różnym momencie. Optymalnie przeniesienie własności na sprzedawcę powinno nastąpić nie wcześniej niż po złożeniu przez niego zamówienia, a więc po otrzymaniu zamówień od nabywców i nie później niż do momentu zlecania przewozu do nabywcy przez dystrybutora. Natomiast przejście własności na nabywcę, który nabywa produkt w sklepie internetowym będzie następowało, bądź z chwilą wydania produktu przewoźnikowi lub innemu dostawcy do przewozu dla nabywcy, bądź z chwilą wydania produktu przez przewoźnika, pocztę, kuriera albo samego dystrybutora do rąk nabywcy. Rozstrzygać o tym w zależności od rodzaju produktów, form sprzedaży w sklepie internetowym, ogólnych warunków umów lub zamówienia nabywcy będzie w istocie konkretna umowa z doręczycielem, pocztą, kurierem. Jeżeli klient wskazuje lub ma prawo wyboru sposobu doręczenia mu produktu jest uprzedzony i z tym się godzi, że wybór któregoś lub niektórych sposobów doręczenia/przesłania produktu, będzie odbywać się na jego ryzyko lub/i rachunek to wówczas sprzedawca i dystrybutor będą odpowiadać za produkt do momentu wydania go do przewozu poczcie itp. Oznacza to, iż ryzyko przypadkowej utraty, uszkodzenia zwrotnego poszukiwania produktu i reklamowania u przewoźnika, poczty, firmy kurierskiej będzie już realizowane przez nabywcę i na jego rachunek i ryzyko.