Uwaga #22: Odpowiedzialność z tytułu gwarancji z przyczyn tkwiących w sprzedanym Produkcie - paragraf 10

Umowa o dropshipping

Zakres odpowiedzialności z tytułu gwarancji – jeżeli inaczej nie zastrzeżono w oświadczeniu gwarancyjnym – obejmuje tylko wady powstałe z przyczyn tkwiących w sprzedanej rzeczy. Obowiązki gwaranta również nie zostały ściśle określone, bowiem zgodnie z art. 577 § 2 k.c., mogą one polegać w szczególności na zwrocie ceny, wymianie bądź naprawie rzeczy oraz zapewnieniu innych usług. Natomiast jeżeli udzielona gwarancja ma charakter „gwarancji jakości", gwarant będzie co do zasady obowiązany do usunięcia wady fizycznej rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad, o ile wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w oświadczeniu gwarancyjnym.

Od 25 grudnia 2014 r. zmianie uległ termin, w którym gwarant powinien wykonać obowiązki gwarancyjne.: jeżeli nie został wskazany w oświadczeniu gwarancyjnym, obowiązki te powinny być wykonane niezwłocznie, ale nie później niż w ciągu 14 dni od dnia dostarczenia rzeczy przez uprawnionego z gwarancji (art. 580 § 2 k.c.). Gwarant jest dodatkowo zobowiązany do dostarczenia rzeczy na swój koszt do miejsca, w którym ją otrzymał do naprawy lub wymiany.

W ustawie doprecyzowany został stosunek realizacji uprawnień z tytułu rękojmi i gwarancji. Zgodnie z art. 579 § 2 k.c., wykonanie uprawnień z gwarancji nie wpływa na odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi. Oznacza, że wymiana rzeczy na skutek realizacji uprawnień z tytułu gwarancji, nie wpływa na odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi za wady powstałe później, zaś wybór reżimu odpowiedzialności należy odnieść do konkretnej wady. Bieg terminu do wykonania uprawnień z tytułu rękojmi, jak stanowi art. 579 § 3 k.c., ulega zawieszeniu z dniem zawiadomienia sprzedawcy o wadzie i termin ten biegnie dalej od dnia odmowy przez gwaranta wykonania obowiązków wynikających z gwarancji albo bezskutecznego upływu czasu na ich wykonanie. Zatem w przypadku zgłoszenia przez kupującego wady bezpośrednio gwarantowi (np. producentowi) i niezawiadomienia o wadzie sprzedawcy, bieg terminu na wykonanie uprawnień z rękojmi nie ulegnie zawieszeniu.

W interesie gwaranta powinno mieścić się doprecyzowanie warunków gwarancji. W sposób szczególny doprecyzowania wymagać powinny takie obszary jak: charakter gwarancji (np. „gwarancja jakości"), okres gwarancji, uprawnienia kupującego, terminy i sposób zgłoszenia wad, obowiązki gwaranta, przypadki utraty uprawnień z gwarancji (szerzej na ten temat: „Ustawa konsumencka. Komentarz" – Dziennik Gazeta Prawna z dnia 26 sierpnia 2015 r.)