Uwaga #21: Gwarancja - paragraf 10

Umowa o dropshipping

Od 25 grudnia 2014 wszelkie regulacje dotyczące gwarancji znajdują się wyłącznie w kodeksie cywilnym i mają zastosowanie do wszystkich sprzedawców i kupujących, niezależnie od tego, czy sprzedaż ma charakter konsumencki czy też profesjonalny. Przepisy dotyczące gwarancji regulują art. 577 k.c. - 581 k.c.

Na podstawie wprowadzonych zmian udzielenie gwarancji następuje poprzez złożenie oświadczenia gwarancyjnego. Gwarancja może również zostać udzielona w reklamie produktu. Oświadczenie gwarancyjne powinno zostać sformułowane w sposób jasny i zrozumiały, a gdy rodzaj informacji na to pozwala - w powszechnie zrozumiałej formie graficznej. Jeżeli rzecz jest wprowadzana do obrotu w Rzeczypospolitej Polskiej, oświadczenie gwarancyjne sporządza się w języku polskim. Wymogu używania języka polskiego nie stosuje się do nazw własnych, znaków towarowych, nazw handlowych, oznaczeń pochodzenia towarów oraz zwyczajowo stosowanej terminologii naukowej i technicznej.

W oświadczeniu gwarancyjnym powinny znaleźć się podstawowe informacje potrzebne do wykonywania uprawnień z gwarancji, w szczególności nazwa i adres gwaranta lub jego przedstawiciela w Rzeczypospolitej Polskiej, czas trwania i terytorialny zasięg ochrony gwarancyjnej, uprawnienia przysługujące w razie stwierdzenia wady, a także stwierdzenie, że gwarancja nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z przepisów o rękojmi za wady rzeczy sprzedanej.

Gwarancja, która nie spełnia powyższych wymogów, jest mimo to ważna. Z art. 5771 § 3 K.c. wynika, że uchybienia wymaganiom co do formy i treści gwarancji nie wpływają na ważność oświadczenia gwarancyjnego i nie pozbawiają wynikających z niego uprawnień.
Uprawniony z gwarancji może żądać od gwaranta wydania dokumentu gwarancyjnego, czyli oświadczenia gwarancyjnego utrwalonego na papierze lub innym trwałym nośniku.

Jeśli na rzecz została udzielona gwarancja, to sprzedawca ma obowiązek wydać kupującemu wraz z rzeczą dokument gwarancyjny, sprawdzić zgodność znajdujących się na rzeczy oznaczeń z danymi zawartymi w dokumencie gwarancyjnym oraz stan plomb i innych umieszczonych na rzeczy zabezpieczeń.

Kodeks cywilny przewiduje, że obowiązki gwaranta powinny zostać wskazane w dokumencie gwarancyjnym. Mogą one w szczególności polegać na zwrocie zapłaconej ceny, wymianie rzeczy bądź jej naprawie oraz zapewnieniu innych usług.
Jeżeli została udzielona gwarancja jakości, a dokument gwarancyjny nie określa, jakie uprawnienia z niej wynikają, to uznaje się w razie wątpliwości, że gwarant jest obowiązany do usunięcia wady fizycznej rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad, o ile wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w oświadczeniu gwarancyjnym. Z kolei jeżeli w gwarancji inaczej nie zastrzeżono, odpowiedzialność z tytułu gwarancji obejmuje tylko wady powstałe z przyczyn tkwiących w sprzedanej rzeczy.

Przepisy regulujące gwarancję przewidują, iż gwarant może dowolnie określić termin trwania gwarancji. Jeżeli jednak nie uczyni tego w oświadczeniu gwarancyjnym uznaje się, że gwarancja zostaje udzielona na okres 2 lat. Obecnie obowiązuje 14-dniowy termin na wykonanie obowiązków gwarancyjnych – gwarant może jednak w oświadczeniu gwarancyjnym dowolnie określić termin, w ciągu którego ma np. naprawić wadliwą rzecz bądź ją wymienić. Jeśli jednak gwarant w oświadczeniu gwarancyjnym nie określi takiego terminu, wówczas obowiązany jest to uczynić niezwłocznie, jednak nie później niż w ciągu 14 dni od dostarczenia mu rzeczy przez kupującego.

Gwarancja a rękojmia

Kupujący może wykonywać uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy niezależnie od uprawnień wynikających z gwarancji. Wykonanie uprawnień z gwarancji nie wpływa jednak na odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi.

Jeśli zatem kupujący zdecyduje się na zgłoszenie roszczeń na podstawie gwarancji (np. wobec producenta), a ten odmówi naprawy, to nie ma przeszkód, aby kupujący zwrócił się do sprzedawcy z żądaniami opartymi na rękojmi. W interesie kupujących wprowadzono zasadę, że w razie wykonywania przez kupującego uprawnień z gwarancji bieg terminu do wykonania uprawnień z tytułu rękojmi ulega zawieszeniu z dniem zawiadomienia sprzedawcy o wadzie. Chodzi o to, aby kupującemu nie minął termin na skorzystanie z rękojmi, gdy czeka na rozstrzygnięcie, czy roszczenia z gwarancji zostaną uznane. Termin na wykonanie uprawnień z rękojmi biegnie dalej od dnia odmowy przez gwaranta wykonania obowiązków wynikających z gwarancji albo bezskutecznego upływu czasu na ich wykonanie. Daje to kupującym więcej czasu na skorzystanie z rękojmi. Należy jednak pamiętać o tym, aby zawiadomić sprzedawcę o wadzie rzeczy. Jeśli kupujący zgłosi wadę tylko producentowi (z gwarancji) i nie zgłosi wady sprzedawcy, to bieg terminu na wykonanie uprawnień z rękojmi nie zostanie automatycznie zawieszony (szerzej na ten temat – A. Janowski Gazeta Podatkowa nr 8 (1153) z dnia 26 stycznia 2015 r.).