Komentarz #7: Umowa zawarta na odległość - wstęp

Umowa o dropshipping

Za pośrednictwem Internetu wielu przedsiębiorców oferuje konsumentom różnorodne towary. W sensie prawnym umowy zawierane przy jego wykorzystaniu kwalifikowane są zwykle jako tzw. umowy zawierane na odległość. Bardzo często powodują one konieczność przekazania towaru konsumpcyjnego przez przedsiębiorcę do konsumenta z wykorzystaniem osoby trzeciej (operatora pocztowego), ponieważ strony nie mają osobistej styczności, a dzielący je dystans lub nawet już sam sposób zorganizowania działalności przez sprzedawcę to wymusza. – dr M. Podleś „Zagadnienia przejścia ryzyka przypadkowej utraty lub uszkodzenia towaru konsumpcyjnego przy sprzedaży towarów za pośrednictwem Internetu” – Kwartalnik Naukowy Prawo Mediów Elektronicznych (4) 2011, str. 9.

Umowa zawarta na odległość to umowa zawarta z konsumentem w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie (np. zakupy w e-sklepie, rejestracja w portalu internetowym).

Umowami na odległość są umowy zawierane z konsumentem bez jednoczesnej obecności obu stron, przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość, w szczególności drukowanego lub elektronicznego formularza zamówienia niezaadresowanego lub zaadresowanego, listu seryjnego w postaci drukowanej lub elektronicznej, reklamy prasowej z wydrukowanym formularzem zamówienia, reklamy w postaci elektronicznej, katalogu, telefonu, telefaksu, radia, telewizji, automatycznego urządzenia wywołującego, wizjofonu, wideotekstu, poczty elektronicznej lub innych środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, jeżeli kontrahentem konsumenta jest przedsiębiorca, który w taki sposób zorganizował swoją działalność.

W przypadku zawierania umowy na odległość, przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, gdzie na konsumenta nakładany jest obowiązek zapłaty, przedsiębiorca od 25 grudnia 2014 r. ma obowiązek dostarczenia konsumentowi w sposób jasny i widoczny, bezpośrednio przed złożeniem przez konsumenta zamówienia, informacji o cenie, sposobie kontaktowania się z przedsiębiorcą, czasie trwania umowy lub o sposobie i przesłankach wypowiedzenia umowy - jeżeli umowa jest zawarta na czas nieoznaczony lub jeżeli ma ulegać automatycznemu przedłużeniu oraz musi poinformować o minimalnym czasie trwania zobowiązań konsumenta wynikających z umowy. Dodatkowo przedsiębiorcy musi uzyskać od konsumenta zapewnienie - złożone w momencie składania zamówienia - wyraźnego potwierdzenia, że konsument wie, iż zamówienie pociąga za sobą obowiązek zapłaty. W przypadku gdy do złożenia zamówienia używa się przycisku lub podobnej funkcji, będą musiały one być oznaczone w łatwo czytelny sposób słowami “zamówienie z obowiązkiem zapłaty” lub poprzez użycie innego równoważnego jednoznacznego sformułowania. Jeżeli przedsiębiorca nie spełni wyżej wymienionych wymagań umowa nie zostanie zawarta.

Więcej o tym przeczytasz – patrz:

https://mikroporady.pl/wzory-dokumentow/prowadzenie-dzialalnosci/item/67-umowa-sprzedazy-na-odleglosc.html