Uwaga #1: Umowa Dystrybucji - wstęp

Umowa dystrybucji artykułów spożywczych

Umowa dystrybucji należy dla umów nienazwanych, które regulują przepisy ogólne ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 Kodeks cywilny (Dz.U.2020.1740 t.j.). Treść umowy dystrybucji kształtowana jest przez zasady swobody umów zawarte w art. 3531 Ustawy Kodeks Cywilny, który mówi, że „Strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.”

Umowa dystrybucji może zostać zawarta na podstawie wzorca umowy bądź w drodze negocjacji.

Istotne jest rozróżnienie umowy dystrybucji od najbardziej do niej zbliżonej umowy agencyjnej. Umowa agencyjna nie jest oparta na umowie sprzedaży pomiędzy Dystrybutorem a Producentem, lecz na szczególnej więzi określonej w art. 758 k.c. Umowa agencyjna polega na tym, że przyjmujący zlecenie (agent) zobowiązuje się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, do stałego pośredniczenia, za wynagrodzeniem, przy zawieraniu z klientami umów na rzecz dającego zlecenie przedsiębiorcy albo do zawierania ich w jego imieniu. Wynagrodzeniem dla agenta jest prowizja, wynagrodzeniem dla dystrybutora jest marża i bonifikata ją powiększająca. Natomiast umowa akwizycyjna jest zawierana z akwizytorami.

Umowa dystrybucji jest to umowa w obrocie między przedsiębiorcami zawierana w tym przypadku pomiędzy Producentem, a Dystrybutorem. Zmiany wprowadzane niej muszą być koniecznie w formie pisemnej, gdyż w przeciwnym razie będą one nieważne.