Uwaga #5: Stosunek pracy pomiędzy spółdzielnią pracy a jej członkiem / spółdzielczy stosunek pracy - paragraf 2

Spółdzielcza umowa o pracę

Stosunek pracy pomiędzy spółdzielnią a jej członkiem nawiązuje się przez spółdzielczą umowę o pracę. Stosunek pracy na podstawie spółdzielczej umowy o pracę reguluje ustawa - Prawo spółdzielcze, a w zakresie nieuregulowanym odmiennie tą ustawą stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu pracy. Zasadą jest, że członek spółdzielni pracy powinien pozostawać w stosunku pracy ze spółdzielnią pracy. Poza wyjątkami, członek spółdzielni pracy nie może odmówić nawiązania stosunku pracy lub pozostawania w takim stosunku, ponieważ taka odmowa stanowi naruszenie istotnych praw i obowiązków wynikających ze stosunku członkostwa (art. 182 § 1 Prawa spółdzielczego). Jednocześnie spółdzielnia pracy ma obowiązek zatrudnienia na podstawie spółdzielczej umowy o pracę członka swoje spółdzielni.

Przy czym statut spółdzielni pracy może przewidywać zatrudnienie wszystkich lub niektórych członków nie na podstawie spółdzielczej umowy o pracę, lecz na podstawie umowy o pracę nakładczą, umowy zlecenia lub umowy o dzieło, jeżeli jest to uzasadnione rodzajem działalności spółdzielni. Spółdzielnia pracy ma obowiązek równomiernie rozdzielać pracę między tych członków, z uwzględnieniem ich kwalifikacji.

W razie nienawiązania stosunku pracy z winy spółdzielni, członek może dochodzić przez cały czas trwania członkostwa zawarcia spółdzielczej umowy o pracę. Niezależnie od tego może on, w ciągu roku od dnia powstania członkostwa, dochodzić odszkodowania według przepisów prawa cywilnego w zawiązku z odmową zawarcia spółdzielczej umowy o pracę.