Uwaga #6: Wyznaczenie koordynatora - Paragraf 4

Porozumienie w sprawie współpracy pracodawców

W doktrynie podnosi się, że wyznaczenie koordynatora zostało bardzo nieprecyzyjnie uregulowane w Kodeksie Pracy, gdyż nie określono ani procedury jego wyboru, ani jego uprawnień (zwłaszcza w odniesieniu do możliwości wydawania wiążących poleceń pracownikom innego pracodawcy), ani nie wprowadzono wprost obowiązku zawarcia na piśmie umowy pomiędzy wszystkimi pracodawcami, która określałaby zasady jego działania. Przy braku takiej umowy pojawia się zatem wątpliwość czy koordynator nie ma zadań ograniczonych tylko do doradztwa i organizacji współpracy.

Z pewnością jednak koordynator ma za zadanie ułatwiać prowadzenie pracy we właściwych warunkach przez pracowników z różnych zakładów pracy oraz dbać, aby wszyscy w równym stopniu przestrzegali ustalonych zasad, nie narażając innych pracowników, a także aby zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy odbywało się w sposób zorganizowany.

Efektowność działania koordynatora jest możliwa jedynie, gdy pracodawcy przekażą mu część swoich uprawnień ze sfery bhp i jednocześnie poinformują o tym pracowników, co może nastąpić w ramach szkolenia wstępnego w zakresie bhp lub w postaci specjalnej instrukcji czy zarządzenia dotyczącego bhp. Można jednak spotkać także stanowisko, które z pojęcia nadzoru wywodzi możliwość wydawania wiążących poleceń i w świetle, którego regulacje dotyczące uprawnień koordynatora powinny zostać zawarte w regulaminach pracy poszczególnych pracodawców lub – w razie tylko przejściowego wykonywania pracy na danym terenie – w instrukcji bhp.