Uwaga #3: Warunki jakie musi spełniać miejsce świadczenia pracy zdalnej - Punkt III

Regulamin pracy zdalnej

Pracodawca nie może polecić pracownikowi wykonywania pracy zdalnej, jeżeli nie ma on w miejscu jej świadczenia możliwości technicznych (np. odpowiedniej przepustowości złącza internetowego) lub lokalowych. Brak tych ostatnich może wynikać zarówno ze względów strukturalnych, jak i personalnych. W praktyce zatem pracodawca przed wydaniem polecenia świadczenia pracy zdalnej powinien ustalić, czy pracownik posiada odpowiednie warunki techniczne i lokalowe. Stanowisko pracownika determinuje dopuszczalność wydania polecenia świadczenia pracy zdalnej.

Pracodawca może zlecić wykonywanie pracy poza „miejscem stałego jej wykonywania”, a zatem poza „miejscem określonym w umowie o pracę”. Określenie miejsca pracy jest obowiązkiem pracodawcy, który wynika chociażby z nakazu zawartego w art. 29 Kodeksu pracy. Nie chodzi przy tym tylko o miejsce, w którym faktycznie praca ostatnio była świadczona, ale o miejsce pracy określone w umowie o pracę. Praca zdalna nie musi być wykonywana w miejscu zamieszkania pracownika. Nie może ona jednak generować dodatkowych kosztów po jego stronie. To bowiem pracodawca jest zobowiązany wyposażyć stanowisko pracy w ramach „zdalnego” miejsca pracy.