Uwaga #7: Lista obecności - punkt V

Regulamin pracy świadczonej poza lokalem przedsiębiorstwa/online

To pracodawca decyduje o zasadach organizacji pracy, w tym o jednym z istotniejszych elementów tej organizacji, jakim jest sposób potwierdzania przybycia do pracy, a w tym przypadku potwierdzania gotowości do pracy. Żaden przepis prawa nie określa technicznego sposobu dopełnienia przez pracownika obowiązku potwierdzenia przybycia do pracy. Najczęściej stosowana jest lista obecności. Ten sposób nie sprawdza się jednak w odniesieniu do niektórych stanowisk. Dotyczy to zwłaszcza pracowników, którzy swoje zadania wykonują na większym terenie, nie mając obowiązku codziennego stawiennictwa w zakładzie pracy czy też w przypadku telepracowników. Dlatego dopuszczalne, dla potwierdzenia obecności w pracy, jest również zastosowanie takiej formy jak: zalogowanie się w systemie informatycznym, czy - jak zaproponowano w Regulaminie – potwierdzenie gotowości pracy lub zakończenia pracy przez kontakt mailowy czy telefoniczny. Warto jednak, by sposób potwierdzania obecności pozwalał na archiwizowanie danych w tym zakresie, ponieważ dane co do czasu pracy wspomagają tworzenie obowiązkowych miesięcznych i rocznych kart ewidencji czasu pracy. Ponadto stanowią dowód na to, że pracownik rozpoczął i zakończył pracę o konkretnej godzinie, przez co nie wystąpiła praca w godzinach nadliczbowych. Praktykuje się też karty pracy pracownika, które mają obowiązek na co dzień na koniec dnia wypełniać pracownicy.