Uwaga #2: Treść regulaminu pracy - wstęp

Regulamin pracy świadczonej poza lokalem przedsiębiorstwa/online

Zgodnie z art. 104 (1) § 1 Kodeksu pracy, regulamin pracy, określając prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników związane z porządkiem w zakładzie pracy, powinien ustalać w szczególności:
1) organizację pracy, warunki przebywania na terenie zakładu pracy w czasie pracy i po jej zakończeniu, wyposażenie pracowników w narzędzia i materiały, a także w odzież i obuwie robocze oraz w środki ochrony indywidualnej i higieny osobistej,
2) systemy i rozkłady czasu pracy oraz przyjęte okresy rozliczeniowe czasu pracy,
3) porę nocną,
4) termin, miejsce, czas i częstotliwość wypłaty wynagrodzenia,
5) wykazy prac wzbronionych pracownikom młodocianym oraz kobietom,
6) rodzaje prac i wykaz stanowisk pracy dozwolonych pracownikom młodocianym w celu odbywania przygotowania zawodowego,
7) wykaz lekkich prac dozwolonych pracownikom młodocianym zatrudnionym w innym celu niż przygotowanie zawodowe,
8) obowiązki dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej, w tym także sposób informowania pracowników o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną pracą,
9) przyjęty u danego pracodawcy sposób potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy.

W związku z tym, że Twoi pracownicy będą wykonywać pracę poza lokalem przedsiębiorstwa lub on-line, większość wyżej wskazanych obligatoryjnych elementów regulaminu pracy nie będzie miała dosłownego zastosowania w Twoim zakładzie pracy. Z drugiej strony będziesz musiał uregulować inne kwestie, takie jak: określenie sposobu dostarczania narzędzi pracy, ochrony b.h.p., p.p.o.ż, sprzętu, z którego ma korzystać pracownik, pokrywania kosztów związanych z przebywaniem pracownika poza lokalem przedsiębiorstwa, określenie zasad porozumiewania się pracodawcy z pracownikiem przebywającym stale poza zakładem pracy, określenie sposobu potwierdzania obecności w pracy, jak również określenie sposobu i formy kontroli wykonywania pracy przez pracownika terenowego lub telepracownika.

Pamiętaj, że zgodnie z art. 1043 § 2 Kodeksu pracy, jesteś zobowiązany do zapoznania pracownika z treścią regulaminu pracy przed rozpoczęciem przez niego pracy, co powinien potwierdzić pisemnie.

Poza tym regulamin pracy nie może zawierać postanowień mniej korzystnych dla pracownika niż przepisy Prawa pracy (Kodeks pracy, inne ustawy, akty wykonawcze, układy i porozumienia zbiorowe). Jeżeli wprowadzisz takie postanowienia do Regulaminu pracy, to będą one nieważne, a z mocy prawa w ich miejsce stosowne będą odpowiednie przepisy.