Uwaga #1: Niezbędność regulaminu - wstęp

Regulamin pracy świadczonej poza lokalem przedsiębiorstwa/online

Zgodnie z art. 104 § 2 Kodeksu pracy, pracodawca ma obowiązek wydania Regulaminu pracy, poza sytuacją, gdy układ zbiorowy pracy reguluje już prawa i obowiązki stron związane z organizacją i porządkiem procesu pracy albo, gdy Pracodawca zatrudnia mniej niż 20 Pracowników. W przypadku telepracy dodatkowe postanowienia znajdują się w art. 676 Kodeksu pracy. Zgodnie z tym przepisem, warunki stosowania telepracy przez pracodawcę określa się w porozumieniu zawieranym między pracodawcą i zakładową organizacją związkową, a w przypadku gdy u pracodawcy działa więcej niż jedna zakładowa organizacja związkowa - w porozumieniu między pracodawcą a tymi organizacjami. Jeżeli w terminie 30 dni od dnia przedstawienia przez pracodawcę projektu porozumienia nie dojdzie do zawarcia porozumienia, pracodawca określa warunki stosowania telepracy w regulaminie, uwzględniając ustalenia podjęte z zakładowymi organizacjami związkowymi w toku uzgadniania porozumienia. Jeżeli u danego pracodawcy nie działają zakładowe organizacje związkowe, warunki stosowania telepracy określa pracodawca w regulaminie, po konsultacji z przedstawicielami pracowników wyłonionymi w trybie przyjętym u danego pracodawcy.

Z powyższego wynika, iż w przypadku telepracy wydanie Regulaminu jest obowiązkowe, chyba że zostanie zawarte porozumienie między pracodawcą i zakładową organizacją związkową. Natomiast w przypadku pracy wykonywanej poza lokalem przedsiębiorstwa, jeżeli zatrudniasz mniej niż 20 pracowników, regulamin pracy nie jest obowiązkowy. Nie oznacza to jednak, że nie można go wydać. Jest to przydatny dokument, dzięki któremu można ustalić wiele praktycznych kwestii, zwłaszcza w przypadku, gdy pracownicy świadczą pracę poza lokalem Twojego przedsiębiorstwa, a więc stała kontrola ich pracy jest utrudniona.