Uwaga #7: Majątkowe prawa autorskie - paragraf 8

Umowa z agencją medialną

Efektem pracy agencji reklamowych są różnego rodzaju utwory, tj. informacje, materiały prasowe, zdjęcia, produkty audiowizualne (np. krótkie klipy reklamowe), które nierzadko mogą lub muszą zostać wykorzystane jeszcze po zakończeniu współpracy z agencją. W umowie niezbędne są zatem zapisy regulujące zasady korzystania z takich materiałów przez klienta w przyszłości, a nadto zasady dotyczące ich udostępniania, rozpowszechniania/wprowadzania do obrotu. W umowie istotne jest, a właściwie najważniejsze, wskazanie i to w sposób bardzo precyzyjny tzw. pól eksploatacji, czyli obszarów w jakich dany podmiot może korzystać z określonych utworów. Aby korzystanie i rozporządzanie utworami było bowiem skuteczne nie wystarczy ogólne wskazanie działania na wszystkich polach eksploatacji.

Taka licencja, obejmująca prawo do majątkowych praw autorskich do utworu (czyli właśnie np. korzystanie i wprowadzanie do obrotu) może również obejmować prawa pokrewne i zależne, co szczególnie rekomendujemy. Prawa pokrewne dotyczą bowiem prawa do artystycznego wykonania utworu, a prawo do wykonywania praw zależnych dotyczy wykonywania autorskich praw majątkowych do tzw. opracowań (też uznawanych za utwory korzystające z takiej samej ochrony jak utwory, jeśli spełniają przesłankę indywidualnej twórczości). W umowie warto również uregulować kwestię nabywania majątkowych praw autorskich przez agencję na rzecz i w imieniu klienta, jednocześnie z zapewnieniem praw do pół eksploatacji, jak we wzorze lub/oraz zabezpieczenie ich przeniesienia na klienta, jeśli agencja będzie nabywała prawa autorskie na własny rachunek.