Uwaga #2: Przedmiot umowy - paragraf 1

Umowa z agencją medialną

Tak jak wskazaliśmy w U1, przedmiotem umowy mogą być bardzo różnorodne usługi, których wybór będzie zależał zarówno od możliwości agencji, jaki i profilu działalności oraz obszarów działalności czy konkretnych, sprzedawanych produktów klienta (zleceniodawcy). Usługi te powinny zostać bardzo szczegółowo opisane w załączniku do umowy, w tym ze wskazaniem ilości materiałów przygotowywanych przez agencję, organizowanych wywiadów, czy imprez w wybranych okresach rozliczeniowych. Sposób sporządzenia takiego zestawienia, łącznie z ustaleniem, czy będzie ono zawierało wyliczenie kosztów określonych działań, warunkowane będzie wyborem modelu współpracy. Agencje mogą bowiem zawierać zarówno umowy o tzw. ciągłej współpracy (umowy ramowe), wówczas i wynagrodzenie będzie odpowiadało wszystkim różnym (według osobnego cennika) podejmowanym działaniom (chyba, że klient zażyczy sobie takiego działania, które będzie wiązało się z dużymi kosztami, wówczas potrzebny będzie aneks do umowy), bądź umowy w przedmiocie określonego projektu/zadania. Wówczas, tj. w tym drugim przypadku, rekomendujemy, aby do zestawienia prac agencji (jako załącznik do umowy) został dołączony szczegółowo opisany cennik lub kosztorys wydatków (tzw. wewnętrznych, czyli wynagrodzenia za pracę agencji i zewnętrznych, przeznaczonych na pokrycie kosztów imprez, konkursów, kampanii wymagających szczególnych nakładów itd.).