Uwaga #2: Niezgodność towaru - wstęp

Umowa sprzedaży konsumenckiej

Przy sprzedaży towarów osobom fizycznym nabywającym towar niezwiązany z ich działalnością gospodarczą tj. konsumentom, sprzedawca odpowiada za każdy brak zgodności, który istnieje w momencie dostawy/wydania towarów. W przypadku wystąpienia niezgodności kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów. Nieodpłatność naprawy i wymiany oznacza, że sprzedawca ma również obowiązek zwrotu kosztów poniesionych przez kupującego, w szczególności kosztów demontażu, dostarczenia, robocizny, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia. Brak ustosunkowania się w ciągu 14 dni od otrzymania żądania naprawienia lub wymiany uważa się za uznanie roszczenia.

Uprawnienia płynące z niezgodności towaru z umową nie są tożsame z gwarancją. Za niezgodność towaru z umową odpowiada sprzedawca. Z kolei w przypadku gwarancji to producent odpowiada za wady przedmiotu przez okres, który wskazał w dokumencie gwarancyjnym.

W przypadku zaspokojenia roszczeń wynikających z niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową sprzedawca może dochodzić odszkodowania od któregokolwiek z poprzednich sprzedawców, jeżeli wskutek działania lub zaniechania poprzednika dostarczony towar był niezgodny z umową sprzedaży konsumenckiej.