Uwaga #7: Rozliczenia - paragraf 1

Umowa o współpracy

Strony mogą w różny sposób określać sposób udziału, w tym partycypowania w kosztach wspólnego przedsięwzięcia. Strony mogą na przykład postanowić, iż każda z nich ponosi koszty i ciężary związane z własnym zaangażowaniem we wspólne przedsięwzięcie i nie dokonują żadnych wzajemnych rozliczeń. W modelu proponowanym przez nas w Umowie strony z góry ustalają swój udział w całkowitym koszcie przedsięwzięcia.

W powierzonym sobie zakresie zadań i czynności będą bieżąco ponosić koszty i ciężary z nimi związane. Zarówno Strona 1, jak i 2 będą wówczas zobowiązane wystawiać w rozliczeniu „refakturę” lub fakturę VAT na drugą stronę, tytułem przeniesienia wyłożonych części kosztów przypadających na nią proporcjonalnie do udziału w Umowie (zob.: Komentarz 6- wzajemne rozliczenia wynikające z zawartej pomiędzy stronami umowy o wspólne przedsięwzięcie). Oznacza to w praktyce, że Strona 1 partycypuje w wydatkach ponoszonych przez Stronę 2 w związku z realizacją wspólnego przedsięwzięcia, a Strona 2 partycypuje w wydatkach Stronę 1 z tego samego tytułu. Każda ze stron ma obowiązek partycypacji stosunkowo w wydatkach ponoszonych przez drugą Stronę w wysokości określonej w Umowie, w np. przez barter można kompensować.