Uwaga #1: Bezpieczeństwo informacji - wstęp

Umowa o zabezpieczenie i ochronę urządzeń sprzętu informatycznego, programów i danych

Wraz ze wzrostem znaczenia informacji (wiedzy) we współczesnym świecie oraz z rozwojem technik zapisu, przesyłu i przetwarzania informacji, istotnym zagadnieniem w bieżącym, sprawnym funkcjonowaniu przedsiębiorcy jest zapewnienie bezpieczeństwa szeroko rozumianej informacji. Informacje (dane) zgromadzone w dokumentach pisanych, na nośnikach rzeczowych (dyskietkach, pendrivach, płytach CD, dyskach optycznych etc.) stanowią wartości niematerialne i prawne, które posiadają swoją realną wartość i mogą być podatne na takie zagrożenia jak, np.: kradzież, zniszczenie czy zafałszowanie, które mogą narazić przedsiębiorcę na utratę konkurencyjności, reputacji, czy duże straty finansowe. Od innej strony informacje prawne chronione powinny być zabezpieczone przed nieplanowanym dostępem pod rygorem kar i odszkodowań.
Ryzyko utraty informacji rośnie wraz ze wzrostem ilości danych przetwarzanych przez przedsiębiorcę, co z kolei zależy od zakresu, przedmiotu i zasięgu terytorialnego prowadzonej działalności, wielkości obrotów, ilości kontrahentów. Z drugiej strony rynek informatyczny jest niezwykle ekspansywny, a wraz z jego rosnącą dynamiką pojawiają się w użyciu (obiegu) coraz bardziej skomplikowane technologie informatyczne.
Co do zasady zagrożenia można podzielić ze względu na lokalizację ich źródła na:
a) wewnętrzne (powstające wewnątrz organizacji), które obejmują:
- zagrożenie ujawnieniem nieuprawnionych, utratą, uszkodzeniem danych lub brakiem możliwości obsługi z powodu błędu lub przypadku,
- zagrożenie opublikowaniem, kradzieżą, utratą lub uszkodzeniem poprzez celowe działania nieuczciwych użytkowników,
b) zewnętrzne (powstające poza organizacją), które obejmują zagrożenie nieuprawnionym pobraniem, utratą, uszkodzeniem danych lub pozbawieniem możliwości obsługi przez celowe lub przypadkowe działanie ze strony osób trzecich w stosunku do sieci lub systemu,
- fizyczne, w których utrata, uszkodzenie danych lub brak możliwości obsługi następuje z powodu wypadku, awarii, katastrofy lub innego nieprzewidzianego zdarzenia (siła wyższa) wpływającego na system informacyjny bądź urządzenie sieciowe.
Niezależnie od zagrożeń, w celu zapewnienia bezpieczeństwa przetwarzanych informacji każdy przedsiębiorca ma obowiązek przestrzegać przepisów prawa bezwzględnie obowiązujących w zakresie ochrony informacji i danych, takich jak w szczególności:
- Ustawa o ochronie danych osobowych,
- Ustawa o ochronie informacji niejawnych,
- Ustawa o dostępie do informacji publicznej,
- Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych,
- Ustawa o rachunkowości,
- Kodeks pracy,
- Kodeks cywilny (dobra osobiste).

Obecnie w Polsce istnieje ponad dwieście aktów prawnych, które dotyczą ochrony informacji. Praktycznie dla każdego rodzaju instytucji, podmiotu w tej chwili można zidentyfikować kilka lub kilkanaście przepisów prawnych, które zawierają w sobie wytyczne dotyczace bezpieczeństwa informacji. W każdym zawodzie stosuje się wymagania dotyczące "tajemnicy zawodowej", która zobowiązuje do zapewnienia określonym danym odpowiedniej ochrony (przykładowe tajemnice zawodowe: lekarska, adwokacka itp.). Każda z powyższych ustaw (oraz towarzyszące im akty wykonawcze) nakłada na instytucje, podmioty określone obowiązki w zakresie bezpieczeństwa informacji - obowiązki te dotyczą zarówno ochrony określonych informacji, jak i ich dostępności i integralności.
Oprócz obowiązków, ustawy i rozporządzenia określają także kary, które grożą podmiotom nie przestrzegającym przepisów. Brak spełnienia tych obowiązków może być przyczyną konsekwencji prawnych - od kar finansowych aż do kary pozbawienia wolności, a także wysokich roszczeń odszkodowawczych tych, których prawa lub dobra naruszono.
W świetle powyższego, w obrocie i bieżącej działalności istotne znaczenie dla przedsiębiorcy ma posługiwanie się regulacjami umów, klauzul i zapisów i takiego elastycznego układania stosunków umownych, w ramach zasady swobody umów, które jednocześnie zapewni bezpieczeństwo informatyczne w odniesieniu do przedsiębiorstwa.
Temu ma służyć proponowana umowa cywilnoprawna, tu: Umowa zlecenia, uwzględniająca zapisy i postanowienia dotyczące ochrony powierzonego mienia informatycznego i danych.