Uwaga #1: Umowa o wsparcie i doradztwo podatkowe - Wstęp

Umowa o wsparcie i doradztwo podatkowe

Umowa o wsparcie i doradztwo podatkowe należy do tzw. umów nienazwanych, nieprzewidzianych w Kodeksie cywilnym. Strony mogą, zgodnie z art. 353 1 k.c. dowolnie kształtować treść łączącego ich stosunku prawnego byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego. Umowę tę można także zaliczyć do tzw. umów o świadczenie usług, do których odpowiednio zastosowanie znajdują przepisy Kodeksu cywilnego dotyczące zlecenia (art. 750 k.c.).

Wskazać należy, że przez doradztwo podatkowe można rozumieć szeroko,  świadczenie usług w zakresie prawnej doradztwa finansowo – ekonomicznego oraz świadczenie usług pomocy prawnej w sprawach podatkowych, płatności, naliczania podatku, opłat oraz innych podobnych płatności, jak i w kwestiach procedur bezpośrednio związanych z poborem i płatnością podatku. Częścią składową  doradztwa podatkowego jest również działanie Zleceniobiorcy wobec osób trzecich, zwłaszcza wobec administracji podatkowej, organów ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego, a mianowicie w zakresie objętym umową. Oczywiście strony mogą w taki sposób ukształtować umowę, że kwestie te nie będą należały do obowiązków Zleceniobiorcy.