Uwaga #2: Formy reklamy - paragraf 1

Umowa o usługi marketingowe

Współcześnie na rynku pojawia się coraz więcej możliwych form reklamy. Poczynając od najprostszych, takich jak: ulotki reklamowe czy plakaty na ulicy, przechodząc do reklam pojawiających się w środkach masowego przekazu, a kończąc na reklamach szokujących, których celem jest przyciągnięcie uwagi odbiorcy poprzez wywołanie przykładowo wstrętu, oburzenia etc. Wszystkie te postaci reklamy mają na celu popularyzację, promocję danego produktu czy też marki. Ich celem jest zwłaszcza oddziaływanie na konsumenta i wywołanie u niego chęci posiadania określonego dobra czy też korzystania z danej usługi.

To w jakiej formie i w jaki sposób usługobiorca ma wykonać reklamę czy też przygotować akcję promocyjną może mieć wpływ na charakter prawny umowy o świadczenie usług marketingowych/ promocyjnych / reklamowych. Tak jak pisaliśmy w Uwadze 1, umowa tego typu jest co do zasady umową nienazwaną. Należy jednak zwrócić uwagę na to, iż jeżeli usługobiorca zobowiązuje się do przygotowania reklamy czy akcji marketingowej jednorazowo, a w umowie dodatkowo znajdą się postanowienia jak dokładnie taka reklama/ plakat i inne świadczenie ma wyglądać, to można taką umowę zakwalifikować jako umowę o dzieło, określoną w art. 627 Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym przez umowę o dzieło przyjmujący zamówienie zobowiązuje się do wykonania oznaczonego dzieła, a zamawiający do zapłaty wynagrodzenia. Natomiast jeśli świadczenia marketingowe czy promocyjne miałyby mieć charakter ciągły, stały czy cykliczny, to wówczas do takiej umowy stosowano by art. 750 Kodeksu cywilnego (umowa o świadczenie usług), a przez to również odpowiednie przepisy dotyczące umowy o zleceniu (art. 734 - 750 Kodeksu cywilnego).

Ww. rodzaje umów różnią się przede wszystkim tym, iż umowa o świadczenie usług ma charakter umowy starannego działania. Oznacza to, iż usługobiorcy należy się wynagrodzenie za samo podjęcie czynności mających na celu przygotowanie reklamy (akcji promocyjnej czy marketingowej), wykonywanych z należytą starannością, bez względu na skutek. W umowie o dzieło natomiast liczy się przede wszystkim osiągnięty rezultat (tutaj: przykładowo wykonanie reklamy telewizyjnej czy projektu plakatu promocyjnego, ale już nie można uznać za rezultat, skutek zwiększenia liczby klientów).

Rozróżnienie powyższe ma także znaczenie przy ustaleniu należnego wynagrodzenia – przy umowie o świadczenie usług wynagrodzenie wypłaca się cyklicznie, w sposób ustalony w umowie, natomiast przy umowie o dzieło wynagrodzenie należy się za wykonanie konkretnego dzieła (art. 642 Kodeksu cywilnego stanowi, iż w braku odmiennej umowy przyjmującemu zamówienie należy się wynagrodzenie w chwili oddania dzieła). Dlatego też w § 1 ust. 3 i 4 wzoru umowy o usługi marketingu/promocji/reklamy wprowadziliśmy dwie możliwe wersje.