Uwaga #5: Treść reklamy - paragraf 2

Umowa o reklamę na stronie www

Ważną kwestią jest ustalenie treści reklamy przed jej publikacją. Ma to zarówno znaczenie dla odpowiedzialności za treść reklamy, ale również ze względu na art. 71 Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym ogłoszenia, reklamy, cenniki i inne informacje, skierowane do ogółu lub do poszczególnych osób, poczytuje się w razie wątpliwości nie za ofertę, lecz za zaproszenie do zawarcia umowy. Oznacza to, że każde oświadczenie, w tym wypowiedź reklamowa, określające istotne postanowienia przyszłej umowy oraz wyrażające stanowczą wolę zawarcia umowy będzie ofertą w rozumieniu art. 66 Kodeksu cywilnego.

Poza tym reklama nie może być niezgodne z prawem, obyczajami czy zasadami współżycia społecznego. Dlatego warto w umowie zawrzeć postanowienia dotyczące zakazu umieszczania w reklamie przykładowo: treści pornograficznych, nawoływania do agresji, nienawiści rasowej itp. Reklama nie może również naruszań cudzych praw autorskich.

Należy także zwrócić uwagę na art. 16 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, który stanowi katalog otwarty czynów nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy. Odpowiedzialność za czyn nieuczciwej konkurencji ponosi co do zasady przedsiębiorca reklamowany, jednakże istnieje możliwość pociągnięcia do odpowiedzialności również właściciela strony internetowej, na której reklama taka jest prezentowana. Dlatego w projekcie umowy w § 2 ust. 2 zastrzegliśmy uprawnienie dla właściciela strony internetowej do nieopublikowania reklamy w przypadku gdyby naruszałaby ona prawo, dobre obyczaje lub byłaby niezgodna z zasadami współżycia społecznego.