Uwaga #6: Projekt tego, co najemca miałby instalować na wynajętej powierzchni – działalność promocyjna - paragraf 3

Umowa o promocję/reklamę w lokalu innego przedsiębiorcy

Projekt – ujęty w załączniku - powinien obejmować szczegóły techniczne dotyczące tego, co najemca miałby zainstalować na wynajętej powierzchni. W przypadku działalności promocyjnej prowadzonej ze stoiska, projekt powinien obejmować szczegóły techniczne, takie zwłaszcza jak jego wymiary, sposób konstrukcji czy materiały z jakich ma być wykonane. Z praktycznego punktu widzenia zasadne jest precyzyjne ustalenie, co, w jaki sposób, z jakich materiałów ma być wykonane lub zainstalowane w lokalu przez najemcę.

Wynajmujący najczęściej będzie oczekiwał, iż np. stoisko promocyjne będzie odpowiadało wystrojowi lokalu oraz będzie wykonane z odpowiednich materiałów, zarówno spełniających normy bezpieczeństwa, jak i estetycznych. Celem uniknięcia rozbieżności po zawarciu umowy należy przed jej zawarciem koniecznie szczegółowo i wyczerpująco ustalić jakie są wzajemne oczekiwania i wymagania stron. W tym miejscu warto wspomnieć o specyfice zawierania umów najmu lokali użytkowych w centrach handlowych.

Negocjowanie przez przedsiębiorców umów najmu w szczególności lokali użytkowych (w odpowiednio mniejszym stopniu umów najmu powierzchni) wiąże się z koniecznością nie tylko uzgodnienia kwestii prawno - biznesowych (wysokość czynszu i pozostałych opłat, sposób ich naliczania, ewentualne rabaty), kwestii prawnych (negocjacja umowy – zwykle wynajmujący proponuje swój wzór), ale równolegle także i technicznych (kwestie związane z aranżacją lokalu, materiałami, które mają być użyte, podłączaniem instalacji najemcy, zwłaszcza elektrycznej i wodnej do odpowiednich instalacji wynajmującego). Negocjowanie tego rodzaju umów wiąże się z zatem z koniecznością ścisłej współpracy osób odpowiedzialnych z obu stron za kwestie biznesowe, prawne oraz techniczne.

W przypadku gdy wynajmującym jest podmiot prowadzący centrum handlowe (galerię handlową), należy się spodziewać, iż elementem umowy będzie najczęściej załącznik obejmujący regulamin centrum handlowego (zawierający zwykle postanowienia co do procedur bhp w centrum, terminów i tras prowadzenia dostaw do lokali, zgłaszania awarii administracji centrum, itp.) oraz dokument obejmujący kwestie techniczne (szczegółowo informujący o specyfikacji - parametrach technicznych centrum i danego lokalu, np.: maksymalnym obciążeniu podłogi na m2, możliwości i zakresie np. wykonywania otworów montażowych w ścianach i instalowania ścianek działowych, parametrach i szczegółach technicznych instalacji; elektrycznej, wodnej, kanalizacyjnej oraz zwłaszcza przeciwpożarowej – tryskacze, rodzaju materiałów jakie mogą być używane przy aranżacji lokali, wymaganiach co do sposobu podłączania instalacji najemcy do instalacji zapewnianych w centrum przez wynajmującego, współpracy pomiędzy personelem najemcy czy zaangażowanymi przez niego ekipami budowlanymi a personelem wynajmującego, itp.).

Często kwestie związane z np. z wykonaniem witryny i szyldów/oznaczeń lokalu najemcy w centrum handlowym są przedmiotem negocjacji i odpowiednich ustępstw wynajmującego w zależności od znaczenia najemcy dla wynajmującego; zwłaszcza sklepy odzieżowe popularnych marek czy operatorzy sklepów z żywnością, multipleksów czy hipermarketów, mają silniejszą pozycję negocjacyjną niż pozostali najemcy[1]. W przypadku sieci sklepów danej marki, najemca może narzucić wynajmującemu charakterystyczne oznakowanie sklepów czy kształt szyldów. Z kolei w przypadku dostosowania i skoordynowania np. systemów ochrony przeciwpożarowej najemcy w lokalu z systemami centrum, należy się spodziewać, iż możliwości wprowadzania odstępstw od standardu będą należały do rzadkości.

Natomiast umowy z małymi przedsiębiorcami o promocję w ich lokalach są mniej skomplikowane, a zakres negocjacji dużo większy. Pozwala to na wypracowanie dogodnych warunków i formy.

--

[1] Jest to spowodowane zwykle dwoma czynnikami; tacy najemcy przyciągają klientów do centrum, którzy mogą korzystać również z innych usług centrum – np. rozrywkowych czy gastronomicznych (i tym samym pośrednio wpływać na zwiększenie dochodów wynajmującego z wynajmu innych lokali) lub sami osiągają wysoki zysk z działalności w porównaniu ze średnią u innych najemców, co może się przekładać na wyższe wpływy wynajmującego – operatora centrum - z czynszu, jeśli umowa przewiduje odpowiednie powiązanie jego wysokości z wysokością obrotów najemcy.