Uwaga #7: Norma pracy - paragraf 4

Umowa o pracę na akord lub ze zmiennym wynagrodzeniem

W systemie akordowym określenie wynagrodzenia następuje w odniesieniu do ilości wykonanej pracy w obowiązującej na danym stanowisku pracy normie pracy. Norma pracy jest modelową ilością pracy potrzebnej do wykonania zadania bądź rzeczy materialnej, którą należy wykonać w określonym czasie. Normy pracy są wyznaczane w oparciu o osiągnięty poziom techniki i organizacji pracy, stąd ich zmiana jest uzależniona od wdrażania modyfikacji technicznych i organizacyjnych mających na celu podnoszenie wydajności pracy. Norma pracy może być zmieniana, przy czym nie jest konieczne stosowanie wypowiedzenia zmieniającego.

Normy czasu pracy dla danego pracownika mogą być określone wprost w umowie o pracę, regulowane przez układ zbiorowy pracy, porozumienie z zakładową organizacją związkową, regulamin pracy lub inne dokumenty.

W sytuacji gdy pracownik nie jest objęty układem zbiorowym pracy, pracodawca ma obowiązek ustalić systemy i rozkłady czasu pracy (w tym także normy czasu pracy w systemie akordowym) w regulaminie pracy, porozumieniu z zakładową organizacją związkową. Jeśli u danego pracodawcy nie istnieje żadna organizacja związkowa, pracodawca samodzielnie ustala normy czasu pracy w systemie akordowym. Co do zasady nie jest konieczne wypowiedzenie uprzednio funkcjonujących u pracodawcy norm pracy w celu wprowadzenia nowych. Wprowadzenie nowych norm nie wymaga zgody pracowników, pracodawca ma natomiast obowiązek zawiadomić pracowników o zmianie normy co najmniej na 2 tygodnie przed jej wprowadzeniem.