Uwaga #1: Przedmiot umowy - paragraf 1

Umowa o opracowanie logo

Najistotniejsze jest wskazanie jak najbardziej precyzyjnego zakresu wersji projektów znaku. W zależności zatem od potrzeb przedsiębiorcy we wzorze umowy wskazaliśmy różne możliwości realizacji projektu, w tym loga o charakterze trójwymiarowym z animacją. Oczywiście zależne to będzie również od osoby/firmy tworzącej logotyp, tj. jej możliwości technicznych oraz umiejętności, a także od ceny zaproponowanej usługi. Istotne jest jednak to, by w umowie zapewnić wykonanie przez Wykonawcę również korekt do wstępnej wersji projektu (czy też projektów) loga. Co prawda wskazaliśmy w kolejnych postanowieniach umowy, że Wykonawca powinien współpracować z Zamawiającym, a zatem stosować się do jego zaleceń i wskazówek, bo w końcu to on będzie korzystał z zaprojektowanej formy znaku, to jednak ważne jest by niejako pierwsze wersje projektów nie były ostatnimi. Bez zapisów umowy dotyczących korekt – większość przedsiębiorców, w ograniczonym zakresie oferuje je bezpłatnie – Zamawiający będzie musiał zawrzeć kolejną umowę i ponieść kolejne związane z tym koszty.

W drugim wariancie umowy jej przedmiotem jest wykonanie korekty już istniejącego logotypu, czyli tzw. „liftingu” znaku. Wówczas zapisy umowy będą podobne, co w wariancie A, z tym że można się ograniczyć do wskazania na czym w istocie będzie polegała zmiana loga. Warto zatem w umowie zawrzeć, czy chodzi o zmianę barw, czy też układu liter, brył, czy o stworzenie trójwymiarowej wersji itd. Pamiętać jednak należy, że w takim przypadku Wykonawca musi mieć tzw. materiał do pracy, a zatem pierwotny logotyp i to zapisany w określonych formatach. W związku z tym, we wzorze nałożyliśmy na Zamawiającego obowiązek do dostarczenia Wykonawcy pierwotnego logotypu. Z art. 633 k.c. wynika, że w przypadku gdy materiałów na wykonanie dzieła dostarcza Zamawiający, przyjmujący zamówienie (Wykonawca) powinien ich użyć w sposób odpowiedni oraz złożyć rachunek i zwrócić nie zużytą część, a zatem w tym przypadku po prostu zwrócić pierwotne logotypy łącznie z nośnikami, na których zostały zapisane.