Uwaga #2: Przedmiot najmu - paragraf 1

Umowa najmu urządzeń, narzędzi

Przedmiotem najmu mogą być najróżniejsze rzeczy, zarówno nieruchomości jak i rzeczy ruchome (ich części, części składowe jak i zbiory rzeczy), w tym urządzenia i narzędzia. Rodzaj wynajmowanych przedmiotów będzie więc zależał od rodzaju prowadzonej działalności i potrzeb przedsiębiorcy. Mogą to być urządzenia biurowe, takie jak: kserokopiarki, komputery, skanery; maszyny, jak np. giętarka do rur, frezarki krawędziowe, piły mechaniczne; wyposażenie, takie jak np. meble itp. Zawarcie umowy najmu może uchronić przedsiębiorcę od zbędnych kosztów, gdyż zakup specjalistycznych maszyn czy urządzeń na wstępny okres rozpoczynania działalności może okazać się nieopłacalny. Koszty związane z zakupem i konserwacją urządzeń i narzędzi mogą być zbyt wysokie np. ze względu na jedynie przejściową czy doraźną przydatność. Ważne jest jednak by pamiętać, iż umowa najmu zakłada jedynie używanie rzeczy. Oznacza to, że przedmiot najmu nie może stanowić dla przedsiębiorcy bezpośredniego źródła korzyści, tak więc najemca nie jest uprawniony do pobierania pożytków jakie przynosi rzecz. Jeżeli przedsiębiorca chce korzystać z rzeczy i pobierać z niej pożytki, a więc wykorzystywać ją w zakresie przedmiotowym swojej działalności, powinien zawrzeć np. Umowę dzierżawy. W celu zilustrowania różnicy między samym jedynie używaniem rzeczy, a używaniem z pobieraniem pożytków (użytkowanie) i wyborem odpowiedniego rodzaju umowy mającej za przedmiot korzystanie z rzeczy lub praw, można posłużyć się poniższym przykładem.

Przykład:
Przedsiębiorca prowadzi np. małą firmę doradztwa podatkowego. Celem wyposażenia swojego przedsiębiorstwa dokonał zakupu większości niezbędnych urządzeń biurowych. Po wyposażeniu biura kwota pozostała na ten cel nie wystarczyła na zakup kserokopiarki. Przedsiębiorca uznając, iż sprzęt ten będzie usprawniał pracę jego biura, zdecydował się na najem takiego urządzenia. W opisanej wyżej sytuacji przedsiębiorca słusznie zawarł Umowę najmu w. w. sprzętu, gdyż nie używa go w zakresie przedmiotu prowadzonej działalności, którym jest doradztwo podatkowe. Gdyby natomiast przedsiębiorca potrzebował kserokopiarki do wyposażenia swojego punktu ksero, gdzie świadczy m. in. usługi kopiowania, wówczas kserokopiarka powinna być przedmiotem nie Umowy najmu, a Umowy dzierżawy, gdyż jest używana w zakresie przedmiotu prowadzonej działalności, a przedsiębiorca pobierając opłatę za kopiowanie odnosi z tego tytułu korzyści.