Uwaga #2: Uwaga 2 - Przedmiot Umowy - Punkt 3

Umowa na prowadzenie portali społecznościowych

Umowa o prowadzenie portali społecznościowych nie jest umową nazwaną, tym samym nie jest uregulowana przepisami prawa. Przedmiotowa umowa jest rodzajem umowy o świadczenie usług, dlatego też stosujemy do niej przepisy regulujące umowę zlecenia. Wynika to wprost z brzmienia art. 750 Kodeksu cywilnego, który stanowi, że „Do umów o świadczenie usług, które nie są uregulowane innymi przepisami, stosuje się odpowiednio przepisy o zleceniu”. Umowa o świadczenie usług ma bardzo szeroki zakres zastosowania. Strony mogą dowolnie kształtować jej przedmiot w ramach tzw. zasady swobody umów wyrażonej w art. 3531 k.c.

W związku z powyższym, na podstawie umowy na prowadzenia portali społecznościowych, Zleceniodawca zleca Zleceniobiorcy prowadzenie jego portali społecznościowych. Zatem omawiane prowadzenie portali społecznościowych jest usługą, którą Zleceniobiorca świadczy na rzecz Zleceniodawcy. To jest właśnie przedmiot tej umowy.

Przedmiot umowy to nic innego jak wzajemne zobowiązania jej stron. Warto jak najszerzej opisać przedmiot umowy i  zabezpieczyć w ten sposób jej prawidłowe wykonanie. Dzięki temu Zleceniobiorca będzie wiedział dokładnie, jaką usługę ma wykonać, a Zleceniodawca będzie mógł łatwiej zweryfikować, czy usługa została wykonana prawidłowo.

W pkt 3 Umowy zostały więc sformułowane przykładowe czynności, które Zleceniobiorca będzie wykonywał w ramach prowadzenia fanpage’ów Zleceniodawcy. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby w konkretnej umowie zawieranej przez strony ograniczyć lub rozszerzyć zakres tych czynności. Należy jednak zwrócić uwagę, iż im bardziej szczegółowo opiszemy pożądane działania Zleceniobiorcy, tym łatwiej będzie nam zweryfikować, czy zostały one faktycznie wykonane. Co więcej, pozwoli to również Zleceniobiorcy dokładnie zrozumieć, czego oczekuje od niego Zleceniodawca. Wiadomo, że każdy portal społecznościowy jest inny, więc sposób ich prowadzenia może być zróżnicowany. Inaczej prowadzi się np. Tik Tok’a, Instagram a inaczej Facebook.

Jeżeli natomiast sposób wykonywania Umowy przez Zleceniobiorcę będzie bardziej skomplikowany, nie ma przeszkód, aby bardziej szczegółowe kwestie zawrzeć w załączniku do Umowy – może on np. obejmować przykładowe posty oraz harmonogram zamieszczania określonych treści na fanpage’u.