Uwaga #3: Zakres audytu - paragraf 3

Umowa Audytu

W zależności od rodzaju audytu zakres audytu będzie ustalony albo dowolnie tylko przez strony Umowy, albo też na podstawie wymogów ustawowych. Wówczas wystarczające będzie odesłania do przepisów Ustawy nakładającej obowiązek przeprowadzenia audytu, lub też przepisów Ustaw związanych z rodzajem działalności wykonywanej przez audytowany podmiot, a tylko dodatkowo czy szczegółowo wymogi można umieścić w załączniku.

Zgodnie z art. 272 Ustawy o finansach publicznych, audytem wewnętrznym jest działalność niezależna i obiektywna, której celem jest wspieranie ministra kierującego działem lub kierownika jednostki w realizacji celów i zadań przez systematyczną ocenę kontroli zarządczej oraz czynności doradcze. Ocena ta dotyczyć ma w szczególności adekwatności, skuteczności i efektywności kontroli zarządczej w dziale administracji rządowej lub jednostce. Audyt wewnętrzny może prowadzić albo audytor wewnętrzny zatrudniony w jednostce albo usługodawca niezatrudniony w jednostce, czyli podmiot zewnętrzny przeprowadzający audyt na podstawie umowy audytu (art. 275 Ustawy o finansach publicznych). Bez względu jednak na podmiot dokonujący audytu wewnętrznego będzie on musiał przeprowadzić audyt wewnętrzny zgodnie z wymogami określonymi w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie audytu wewnętrznego oraz informacji o pracy i wynikach tego audytu (Dz.U.2018.506, poz. 1480). Rozporządzenie to określa szczegółowy sposób i tryb przeprowadzania audytu wewnętrznego oraz przekazywania informacji o pracy i wynikach audytu wewnętrznego.

Celem audytu zewnętrznego, o którym mowa w Ustawie o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi jest sprawdzenie wiarygodności danych zawartych w dokumentach DPR, dokumentach DPO, dokumentach EDPR, dokumentach EDPO oraz dokumentach celnych i fakturach, o których mowa w art. 24 ust. 3, wystawionych w roku kalendarzowym, którego dotyczy audyt. Audytor przygotowuje tzw. Sprawozdanie na podstawie przeprowadzonej kontroli ustalającej:

  • spełnianie wymagań wynikających z ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, w tym zgodności posiadanych decyzji z prowadzonym recyklingiem i innym niż recykling procesem odzysku;
  • możliwości technicznych, w tym mocy przerobowych instalacji posiadanych przez prowadzącego odzysk i recykling pozwalających na przetwarzanie odpadów opakowaniowych w wielkości odpowiadającej danym zawartym w dokumentach DPO i DPR wystawionym w danym roku;
  • zgodność informacji zawartych w oświadczeniu, o którym mowa w art. 24 ust. 6 ww. Ustawy , ze stanem faktycznym;
  • masę odpadów opakowaniowych przyjętych i odpowiednio przetworzonych lub wywiezionych z terytorium kraju.

Natomiast Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 17 marca 2009 r. w sprawie szczegółowego zakresu i form audytu energetycznego oraz części audytu remontowego, wzorów kart audytów, a także algorytmu oceny opłacalności przedsięwzięcia termomodernizacyjnego (Dz. U. Dz.U.2009.43.346 ze zm.), określa szczegółowy zakres i formy audytu energetycznego oraz audytu remontowego w części określonej w art. 14 ust. 2 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz algorytm oceny opłacalności przedsięwzięcia termomodernizacyjnego i wzory kart audytów.