Uwaga #2: Przedmiot audytu - paragraf 1

Umowa Audytu

Pod pojęciem audytu rozumie się zarówno badanie stanu finansowego spółki, obejmującego badanie lub przegląd sprawozdania finansowego, o której mowa w art. 66 Ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U.2018.395, poz. 1047), jak i stanu majątku Spółki, posiadanych nieruchomości, ruchomości, koncesji, zezwoleń, licencji i zobowiązań. Tego rodzaju audyt zwyczajowo jest wykonywany np. przed zakupem akcji, udziałów czy całej Spółki, przed wejściem na giełdę, etc.

Jeżeli chodzi o coroczne badanie sprawozdania finansowego, to zgodnie z art. 64 ust. 1 Ustawy o rachunkowości badaniu takiemu podlegają roczne skonsolidowane sprawozdania finansowe grup kapitałowych oraz roczne sprawozdania finansowe - kontynuujących działalność min:

  • jednostek działających na podstawie przepisów o obrocie papierami wartościowymi oraz przepisów o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi oraz jednostek, o których mowa w art. 2 ust. 2b Ustawy o rachunkowości;
  • spółek akcyjnych, z wyjątkiem spółek będących na dzień bilansowy w organizacji;
  • pozostałych jednostek, które w poprzedzającym roku obrotowym, za który sporządzono sprawozdania finansowe, spełniły co najmniej dwa z następujących warunków: średnioroczne zatrudnienie w przeliczeniu na pełne etaty wyniosło co najmniej 50 osób, suma aktywów bilansu na koniec roku obrotowego stanowiła równowartość w walucie polskiej co najmniej 2 500 000 euro, przychody netto ze sprzedaży towarów i produktów oraz operacji finansowych za rok obrotowy stanowiły równowartość w walucie polskiej co najmniej 5 000 000 euro.

Obowiązek przeprowadzenia przez niektóre podmioty tzw. audytu wewnętrznego nakłada art. art. 272 Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 o finansach publicznych (Dz.U.2017.2077, poz. 885 ze zm.). Zgodnie z Ustawą o finansach publicznych obowiązek przeprowadzania audytu wewnętrznego nałożony został min. na:

  • państwowe jednostki budżetowe, jeżeli kwota ujętych w planie finansowym jednostki budżetowej dochodów lub kwota wydatków przekroczyła wysokość 40.000 tys. zł;
  • uczelnie publiczne, jeżeli kwota ujętych w planie rzeczowo-finansowym przychodów lub kosztów przekroczyła wysokość 40.000 tys. zł;
  • samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, które nie zostały utworzone przez jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli kwota ujętych w planie finansowym przychodów lub kosztów przekroczyła wysokość 40.000 tys. zł;
  • agencje wykonawcze, jeżeli kwota ujętych w planie finansowym przychodów lub kosztów przekroczyła wysokość 40.000 tys. zł;
  • państwowe fundusze celowe, jeżeli kwota ujętych w planie finansowym przychodów lub kosztów przekroczyła wysokość 40.000 tys. zł.

Pod pojęciem audytu zewnętrznego należy też rozumieć coroczny audyt, do którego, zgodnie z art. 46 ust. 1 Ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi, zobowiązani są przedsiębiorcy:

  • prowadzący recykling lub inny niż recykling proces odzysku odpadów opakowaniowych, którzy sporządzają dokumenty DPO oraz dokumenty DPR i posiadają zezwolenie na przetwarzanie, o którym mowa w art. 41 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, pozwalające na odzysk odpadów o masie przekraczającej 400 Mg,
  • eksportujący odpady opakowaniowe oraz przedsiębiorcy dokonujący wewnątrzwspólnotowej dostawy odpadów opakowaniowych, którzy sporządzili w danym roku kalendarzowym dokumenty EDPR lub dokumenty EDPO potwierdzające eksport odpadów opakowaniowych lub wewnątrzwspólnotową dostawę odpadów opakowaniowych o masie przekraczającej 400 Mg.

Inny rodzaj audytu to audyt energetyczny, czyli opracowanie określające zakres oraz parametry techniczne i ekonomiczne przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, ze wskazaniem rozwiązania optymalnego, w szczególności z punktu widzenia kosztów realizacji tego przedsięwzięcia oraz oszczędności energii, stanowiące jednocześnie założenia do projektu budowlanego (o którym mowa w art. 2 pkt 8 Ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz.U.2018.966 poz. 1459 ze zm.)) oraz audycie remontowym, czyli opracowaniu określającym zakres oraz parametry techniczne i ekonomiczne przedsięwzięcia remontowego, stanowiące jednocześnie założenia do projektu budowlanego (art. 2 pkt 9 Ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów).