Likwidacja środka trwałego oznacza wycofanie danego składnika majątku z użytkowania w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w wyniku utraty przydatności np. zniszczenia lub zużycia. Wyjaśniamy, w jaki sposób należy ewidencjonować skutki likwidacji środka trwałego. Likwidacja środka trwałego dokonywana jest zazwyczaj ze względu na jego uszkodzenie, zużycie, zniszczenie czy też zbyt wysokie koszty eksploatacji. Często przedsiębiorcy sami decydują się na sprzedaż posiadanego środka trwałego lub przekazanie go w darowiźnie. W tych przypadkach również mamy do czynienia z likwidacją składnika majątku.
Natomiast postawienie środka trwałego w stan likwidacji to jedno, a jego fizyczna likwidacja to drugie. Zdarza się, że zakłady stawiają środek trwały w stan likwidacji jednak nie dokonują jego faktycznego usunięcia z firmy. Postawienie w stan likwidacji nie wywołuje bowiem żadnych konsekwencji podatkowych w przeciwieństwie do rzeczywistej likwidacji, dlatego też tak istotną rzeczą dla celów księgowych jest udokumentowanie faktycznej likwidacji majątku firmowego.
Na podstawie art. 3 ust, 1 pkt 12 ustawy o rachunkowości przez aktywa rozumie się kontrolowane przez jednostkę zasoby majątkowe o wiarygodnie określonej wartości, powstałe w wyniku przeszłych zdarzeń, które spowodują w przyszłości wpływ do jednostki korzyści ekonomicznych. Oznacza to, że w sytuacji, gdy środek trwały traci swoją przydatność np. wskutek zestarzenia, zużycia czy uszkodzenia, a więc nie będzie już wykorzystywany przez przedsiębiorstwo w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, składnik majątku nie spełnia już warunków z UoR (Ustawa o Rachunkowości), a więc podlega wyksięgowaniu z rzeczowych aktywów trwałych jednostki. Mamy wówczas do czynienia z likwidacją środka trwałego. Nie zawsze jednak zaprzestanie używania danego środka trwałego jest równoznaczne z jego rzeczywistą likwidacją, dlatego wyróżniamy 2 fazy likwidacji, a mianowicie:
Dokumentem potwierdzającym dokonanie likwidacji i pozwalającym na ujęcie nieumorzonej wartości środka trwałego w kosztach podatkowych firmy jest protokół likwidacji środka trwałego. Dla celów podatkowych nie wymaga się obecności komisji likwidacyjnej przy sporządzaniu protokołu likwidacji. Dla celów dowodowych warto podpiąć pod protokół likwidacyjny dowód likwidacji np. potwierdzenie zezłomowania.
Wzór pobrano już 74 razy
Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?
A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.
A czy wiesz, że...
Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?
KRS 0000318482
Niektóre fragmenty wzorów dokumentów są zapisane w wielu różnych wersjach.
Dzięki temu możesz dostosować je pod konkretne wymagania.
Dokument zawiera różne wersje. Liczba wersji:
W podglądzie znajdziesz również przydatne wyjaśnienia i uwagi dotyczące dokumentu
Pobierz wzór dokumentu z wieloma wersjami niektórych paragrafów.
Uwaga! Będziesz musiał samodzielnie usunąć niewykorzystane wersje w swoim edytorze tekstowym.
Chcesz nas wesprzeć?
Jak widzisz, serwis mikroPorady.pl jest wolny od reklam. Działamy dzięki ofiarności naszych użytkowników, którzy przekazują nam wpłaty i darowizny. Nawet w bardzo niewielkich kwotach.
Twoja pomoc pozwoli na:
Warto wiedzieć
Komunikat w związku realizacją obowiązku z art. 13 RODO
Informacja nt. Cookies
Załóż konto, by w pełni korzystać z bezpłatnego wsparcia w prowadzeniu firmy
Rejestracja zajmie Ci 1 minutę.
Dostajesz bezpłatny dostęp do niezbędnej wiedzy i informacji.
Zarejestruj się – to zajmie niecałą minutę a otworzy przed Tobą tyle nowych możliwości!
W jaki sposób zajmujemy się Twoimi danymi osobowymi?
W każdej chwili możesz przeczytać w całości nasz Regulamin Serwisu i Politykę prywatności.
Wiemy jednak, że jako mikroprzedsiębiorca masz niewiele czasu na zgłębianie całości dokumentów, więc przygotowaliśmy skrót najważniejszych zapisów:
Nasz serwis jest również w 100% zgodny z RODO. W każdej chwili możesz uzyskać dostęp do swoich danych, sprawdzić gdzie i w jaki sposób są one przechowywane. Oczywiście w dowolnym momencie możesz je również usunąć.
Klikając "Akceptuję Warunki" oświadczasz, że rozumiesz i akceptujesz nasz Regulamin Serwisu i Politykę prywatności.
Zarejestruj się – to zajmie niecałą minutę a otworzy przed Tobą tyle nowych możliwości!
W jaki sposób zajmujemy się Twoimi danymi osobowymi?
W każdej chwili możesz przeczytać w całości nasz Regulamin Serwisu i Politykę prywatności.
Wiemy jednak, że jako mikroprzedsiębiorca masz niewiele czasu na zgłębianie całości dokumentów, więc przygotowaliśmy skrót najważniejszych zapisów:
Nasz serwis jest również w 100% zgodny z RODO. W każdej chwili możesz uzyskać dostęp do swoich danych, sprawdzić gdzie i w jaki sposób są one przechowywane. Oczywiście w dowolnym momencie możesz je również usunąć.
Klikając "Akceptuję Warunki" oświadczasz, że rozumiesz i akceptujesz nasz Regulamin Serwisu i Politykę prywatności.
Rejestracja
Na podany adres e-mail wysłany został link aktywujący konto.
Przypomnienie hasła
Na podany adres e-mail wysłany został link do zmiany hasła.
Gdy potrzebujesz
porady, u nas zawsze
ją otrzymujesz*
*Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju? A czy wiesz, że tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok z powodu braku dostatecznej wiedzy, znajomości przypisów i kompetencji?
A czy wiesz, że...
Ty też możesz coś dla nas
zrobić, abyśmy mogli dalej działać
i skutecznie Cię wspierać?
Wpisz nasz KRS w Deklaracji Podatkowej Twój e-PIT!
Przechodzisz właśnie do usługi
Twój e-PIT Ministerstwa Finansów
Aby skutecznie przekazać 1,5% na Projekty Fundacji
mikroPorady.pl i jestemSzefem.pl
wystarczy wpisać:
lub wyszukać na liście:
Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości Fundacja dr Bogusława Federa