Porady eksperta

Wykonywanie działalności gospodarczej w obszarze wytwarzania opału, produkcji paszy dla zwierząt i żywności dla ludzi

Użytkownik naszego serwisu chce rozpocząć wykonywanie działalności gospodarczej
i zajmować się trzema obszarami produkcji: wytwarzanie opału (pelletu) z trocin i zrębków drzewnych, przetwarzanie zbóż i traw na granulat paszowy dla zwierząt oraz produkcja oleju
i wytłoków po produkcji z przeznaczeniem dla ludzi. Zastanawia się czy może prowadzić taką działalność na działce rolnej w blaszanej hali oraz jakie wymogi nakłada na niego prawo, aby jego przedsiębiorstwo funkcjonowało w sposób legalny. Użytkownik prosi również
o udzielenie informacji na temat możliwości uzyskania dotacji na start w biznesie.

Poniżej odpowiedź naszych ekspertów:

Na wstępie należy zaznaczyć, że złożone zapytanie jest w sposób szczególny obszerne,
a udzielenie na nie wyczerpujących odpowiedzi przekracza zakres naszego poradnictwa. Niemniej jednak wyjaśniamy kilka najważniejszych kwestii, starając się nakierować Użytkownika na właściwą ścieżkę postępowania w opisanym przypadku.

Co do zasady wykonywanie działalności gospodarczej na gruntach rolnych nie jest zabronione. Należy jednak mieć przy tym na względzie obwarowania wynikające z przepisów ustawy
z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (a zwłaszcza z art. 7 tej ustawy). Koniecznie też trzeba zapoznać się z obowiązującym Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego (MPZP), by zweryfikować czy na danym obszarze nie wykluczono możliwości prowadzenia działalności gospodarczej. Szczegółowych informacji na temat treści MPZP
i zasad tzw. odrolnienia gruntów na cele działalności gospodarczej udzielą właściwy urząd gminy, względnie Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR). Odnosząc się do dalszej części zapytania Użytkownika, wyjaśniamy, że w obecnym staniem prawnym nie jest zabronione wznoszenie budowli na gruntach rolnych. Jednak każdorazowo należy zweryfikować treść Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego wobec rodzaju i zakresu planowanej inwestycji. Z uwagi na opisany przez Użytkownika rozmiar jego firmy, zakładamy, że koniecznym będzie uzyskanie pozwolenia na budowę. Jednocześnie nie można wykluczyć, iż nie zostanie ono udzielone. W tej sprawie zalecamy kontakt z właściwym miejscowo starostwem powiatowym.

Produkcja pelletu jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu (wyrok z dnia 02 listopada 2017 r., sygn. akt II SA/Wr 353/17), polega na wytwarzaniu artykułu grzewczego pochodzącego z substancji biologicznej typu trociny, trawy, słoma. W orzeczeniu tym jednoznacznie przesądzono, że jest to działalność gospodarcza, która wymaga uzyskania tzw. decyzji środowiskowej. Kwestię tę regulują przepisy ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska oraz ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Postępowanie wszczyna się na wniosek, a właściwym do wydania rzeczonej decyzji będzie wójt/burmistrz/prezydent miasta. Poza tym przyszła fabryka będzie musiał sprostać ogólnym zasadom bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisom przeciwpożarowym. Dość dodać, iż producent pelletu winien przejść przez proces certyfikacji, a produkt musi być zgodny z normą PN-EN 14961:2011.

Przechodząc do koncepcji produkcji pasz dla zwierząt Użytkownik powinien koniecznie zapoznać się z treścią Rozporządzenia (WE) Nr 183/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 stycznia 2005 r. ustanawiające wymagania dotyczące higieny pasz. Przywołany akt prawny szczegółowo reguluje zasady produkcji pasz. Warto zaznaczyć, że przystąpienie do takiej działalności wymaga dokonania zgłoszenia do właściwego Powiatowego Lekarza Weterynarii.

Produkcja tłuszczów niezwierzęcych (olejów) powinna być poprzedzona (na 14 dni przed przystąpieniem do niej) dokonaniem zatwierdzenia i uzyskaniem wpisu zakładu do rejestru zakładów podlegających urzędowej kontroli żywności Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Jest to jednak jedynie wycinek z całego prawodawstwa dotyczącego produkcji olejów jadalnych. W celu uzyskania bardziej szczegółowych informacji zachęcamy do kontaktu z Państwową Inspekcją Sanitarną, Wojewódzkim Inspektoratem Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych oraz z organizacjami branżowymi np. Polskim Stowarzyszeniem Producentów Oleju w Warszawie.

Użytkownik zasygnalizował również, że poszukuje dotacji na rozpoczęcie wykonywania działalności gospodarczej. W pierwszej kolejności zachęcamy do wizyty we właściwym Powiatowym Urzędzie Pracy, gdzie koordynowane są różnego rodzaju projekty unijne, mające za przedmiot udzielanie dotacji nowym (przyszłym) przedsiębiorcom. Ich zasady mogą różnić się w zależności od lokalizacji urzędu.  Jednocześnie wskazujemy, że w Warszawie przy ul. Domaniewskiej 39a funkcjonuje Centralny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, a w większych polskich miastach – punkty terenowe. Warto skontaktować się z jednym z nich (nawet przez specjalną infolinię) i zapytać o aktualnie prowadzone programy dla nowych przedsiębiorców.  Z pewnością warto też skorzystać z wyszukiwarki dotacji unijnych, dostępnej tutaj https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/wyszukiwarka/mikro-male-i-srednie-przedsiebiorstwa/#/strona=2 Innym rozwiązaniem jest kontakt z Bankiem Gospodarstwa Krajowego, który prowadzi program „Wsparcie w starcie”. Jest on przeznaczony dla nowych, młodych przedsiębiorców i polega na przyznawaniu niskooprocentowanych pożyczek na rozwój biznesu. Polecamy także zweryfikowanie czy w okolicy Użytkownika funkcjonuje Lokalna Grupa Działania. Tego rodzaju podmioty również są władne prowadzić programy wsparcia dla przedsiębiorców.

Podstawa prawna:

  1. Ustawa z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2409 z późn. zm.);
  2. Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2556 z późn. zm.);
  3. Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1094 z późn. zm.);
  4. Rozporządzenie (WE) Nr 183/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 stycznia 2005 r. ustanawiające wymagania dotyczące higieny pasz.

Źródła:

  1. wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 02 listopada 2017 r., sygn. akt II SA/Wr 353/17

Rodzaje Umów sprzedaży

Umowa sprzedaży jest jedną z najczęściej zawieranych umów. Stronami takiej umowy są kupujący i sprzedający. Umowa zobowiązuje sprzedawcę do przeniesienia na kupującego własności rzeczy lub wykonania usługi i przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz. Kupujący natomiast jest zobowiązany do zapłaty uzgodnionej ceny oraz odebrania rzeczy.

Umowa sprzedaży jest uregulowana w Kodeksie cywilnym (k.c.). Z kolei Ustawa o prawach konsumenta definiuje także:

  • Umowę zawartą poza lokalem przedsiębiorstwa;
  • Umowę zawartą na odległość.

Regulacja nakłada obowiązki na sprzedawców w szczególności w zakresie informacyjnym zarówno przed zawarciem umowy jak i na jej kolejnych etapach. 

W myśl aktualnie obowiązujących przepisów, konsumentom należy się wzmożona ochrona, ponieważ nie występują w transakcjach jako podmiot profesjonalny.  Wprowadzenie ustawy miało na celu zmniejszenie przewagi przedsiębiorcy jako podmiotu profesjonalnego oraz wyrównanie pozycji obu stron. 

Wskazujemy, że z godnie z art. 221 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 roku kodeks cywilny k.c. (dalej jako: "k.c.") za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. Sformułowanie to nie dotyczy osób fizycznych wykonujących działalność gospodarczą. Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą lub zawodową traci status konsumenta jeżeli dokonuje czynności prawnej – w stosunku do przedsiębiorcy – w bezpośrednim związku z tą działalnością.

Zgodnie z regulacją przedstawioną w k.c. innym rygorem prawnym objęte są  tzw. potocznie klasyczne formy sprzedaży (czyli sprzedaż pomiędzy przedsiębiorcą (sprzedawcą) i konsumentem (kupującym) niż sprzedaż w obrocie profesjonalnym (pomiędzy przedsiębiorcą (sprzedawcą) i przedsiębiorcą (kupującym)). W drugiej wśród wymienionych sytuacji nie może być bowiem mowy o wyrównywaniu pozycji stron. 

W naszej tabeli przedstawiamy i porównujemy:

  • Umowę zawartą poza lokalem przedsiębiorstwa;
  • Umowę zawartą na odległość;
  • Umowę zawartą w lokalu przedsiębiorcy;
  • Umowę zawartą pomiędzy przedsiębiorcami;

wskazując ich definicje, podstawę prawną oraz uwzględniając najbardziej charakterystyczne dla nich różnice.

Rekomendujemy szczegółowe zapoznanie się z przygotowanym poradnikiem i dostosowanie regulaminów sprzedaży przedsiębiorstwa pod obowiązujące wymogi i przepisy prawa. 


Pobierz poradnik

Pamiętaj:
Wpisz nasz KRS 0000318482 w Deklaracji Podatkowej Twój e-PIT
Dziękujemy!

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT