Porady eksperta

Rozpoczęcie działalności polegającej na sprzedaży suplementów

Użytkownik serwisu zwrócił się do nas z prośbą o udzielenie pomocy prawnej przy rozpoczęciu działalności polegającej na sprzedaży suplementów, m.in. produktów firmy SFD. Zapytał, jakie wymagania należy spełnić, aby rozpocząć biznes.

Słowem wstępu należy zaznaczyć, że Akademia Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości dr. Bogusława Federa świadczy bezpłatną pomoc na rzecz mikro i małych przedsiębiorców. Takie działania wynikają z celów statutowych Fundacji, która nie pobiera opłat za swoje działania. Jednakże należy wskazać, że w ramach udzielanych bezpłatnych porad prawnych Fundacja nie realizuje indywidualnych zleceń. Zgodnie z Regulaminem E-Punktu Konsultacyjnego udostępnionego w serwisie mikroporady.pl porady prawne obejmują jedynie odpowiedzi na zadane przez użytkowników pytania i dotyczą informacji o aktualnym stanie prawnym oraz zmian w prawie. W związku z powyższym, poniżej zostanie opisana procedura rozpoczęcia działalności polegającej na  sprzedaży suplementów.

Pierwszym krokiem do rozpoczęcia działalności polegającej na sprzedaży suplementów jest wybór formy prowadzenia działalności gospodarczej. Należy zapoznać się z podstawowymi zasadami dotyczącymi poszczególnych form prowadzenia działalności. Podjęcie działalności gospodarczej możliwe jest dopiero po jej zarejestrowaniu zgodnie z przepisami regulującymi daną działalność. Wszystkie formy prowadzenia działalności gospodarczej zostały szczegółowo przedstawione w materiale opublikowanym w serwisie mikroPorady.pl:  https://mikroporady.pl/poradniki/wybor-formy-dzialalnosci. Szerzej o wyborze możliwych form prowadzenia działalności znajdziesz również pod linkiem https://mikroporady.pl/zarzadzanie/item/1581-pierwsze-kroki-w-biznesie.html.

Po założeniu działalności należy zapoznać się z przepisami z zakresu sprzedaży suplementów. Zgodnie z ustawą z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (dalej „ustawa”) suplement diety jest to środek spożywczy, którego celem jest uzupełnienie normalnej diety, będący skoncentrowanym źródłem witamin lub składników mineralnych lub innych substancji wykazujących efekt odżywczy lub inny fizjologiczny, pojedynczych lub złożonych, wprowadzany do obrotu w formie umożliwiającej dawkowanie, w postaci: kapsułek, tabletek, drażetek i w innych podobnych postaciach, saszetek z proszkiem, ampułek z płynem, butelek z kroplomierzem i w innych podobnych postaciach płynów i proszków przeznaczonych do spożywania w małych, odmierzonych ilościach jednostkowych, z wyłączeniem produktów posiadających właściwości produktu leczniczego w rozumieniu przepisów prawa farmaceutycznego. Suplementy diety zaliczane są więc do środków spożywczych, zatem zakres działalności gospodarczej jaką Użytkownik ma zamiar prowadzić podlega nadzorowi Państwowej Inspekcji Sanitarnej.

Zgodnie z art. 63 ustawy podmiot sprzedający suplementy diety i witaminy obowiązany jest złożyć wniosek o wpis do rejestru zakładów podlegających urzędowej kontroli organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Wniosek należy złożyć do właściwego terenowo ze względu na siedzibę zakładu Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w terminie 14 dni przed rozpoczęciem planowanej działalności. Za niedopełnienie obowiązku złożenia wniosku wymierzana jest kara pieniężna w wysokości od 1000 do 5000 zł  (art. 103 ust. 1 pkt 4 ustawy). Wniosek można złożyć w formie online na stronie internetowej Głównego Inspektora Sanitarnego – https://powiadomienia.gis.gov.pl/esp.

Jednocześnie należy podkreślić, że oznakowanie suplementu diety musi spełniać wymagania ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. z 2010 r., nr 136 poz. 914 z późn. zm.), rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 9 października 2007 r. w sprawie składu i oznakowania suplementów diety (Dz. U. Nr 196, poz. 1425, z późn. zm.), rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 10 lipca 2007 r. w sprawie znakowania środków spożywczych (Dz. U. Nr 137, poz. 966 z późn. zm.), rozporządzenia (WE) Nr 1924/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych dotyczących żywności (sprostowanie Dz. Urz. UE L 12 z 18.01.07) oraz rozporządzenia Komisji (UE) Nr 432/2012 z dnia 16 maja 2012 r. ustanawiającego wykaz dopuszczonych oświadczeń zdrowotnych dotyczących żywności, innych niż oświadczenia odnoszące się do zmniejszenia ryzyka choroby oraz rozwoju i zdrowia dzieci (Dz. U. UE L 136 s.1, z późn. zm.).

Ponadto zgodnie z art. 29 ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia, w celu monitorowania produktów wprowadzanych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podmiot działający na rynku spożywczym wprowadzający po raz pierwszy do obrotu m.in. suplementy diety, jest obowiązany powiadomić Głównego Inspektora Sanitarnego o wprowadzeniu do obrotu określonego środka spożywczego wskazując jego nazwę i producenta, przedstawiając jednocześnie wzór jego oznakowania w języku polskim. Główny Inspektor Sanitarny prowadząc postępowanie wyjaśniające może zobowiązać podmiot do przedłożenia stosownych dokumentów, np. opinii jednostki naukowej lub opinii Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych o tym, że dany produkt nie spełnia wymagań produktu leczniczego. W ustawie o bezpieczeństwie żywności i żywienia znajdują się zasady, które należy wziąć pod uwagę jeśli chodzi magazynowanie, transport i wysyłkę tego typu produktów.

Jednym z kluczowych elementów, na które zwrócić uwagę przy zakładaniu działalności oferującej produkty spożywcze to HACCP. Jest to system analizy zagrożeń i krytycznych punktów kontroli. Obowiązuje on zarówno w Polsce, jak i całej Unii Europejskiej (Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady Nr 852/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych). System HACCP muszą mieć wdrożony wszyscy operatorzy żywności bez względu na wielkość i profil prowadzonej działalności. W praktyce system HACCP nie odbiega znacząco od norm GMP/GHP, jednak w tym wypadku ważne jest dokładne opisanie procedury produkcji/przetwarzania żywności i identyfikacja punktów kontrolnych, które jednocześnie wiążą się z potencjalnym zagrożeniem produkowanych/przechowywanych preparatów. Jeśli zdecydujesz się na outsourcing logistyki należy się upewnić, że partner logistyczny, którego wybierzesz, spełnia te wymogi.

W przypadku witamin i suplementów diety, podobnie jak w wypadku innych produktów spożywczych, kluczowy jest monitoring dat przydatności do spożycia. Wszystkie suplementy, które magazynujemy w swoim sklepie, powinny być stale monitorowane właśnie pod kątem dat ważności. Aby ułatwić ten monitoring, sklepy i firmy logistyczne stosują dwie metodologie:

  • FEFO: (First End First Out) czyli w skrócie wysyłkę należy rozpocząć od produktów z najkrótszym czasem przydatności do spożycia.
  • FIFO: (First In First Out) -w pierwszej kolejności wysyłamy produkty, które najwięcej czasu spędziły na magazynie (pierwsze przyjechały, pierwsze wyjechały).

Do efektywnego monitoringu dat przydatności do spożycia przyda się zaawansowany system zarządzający magazynem (WMS – Warehouse Management System).

Potrzebna będzie też zgoda Sanepidu na przechowywanie produktów żywnościowych w oryginalnych opakowaniach i sprzedawanie ich klientom.

Na koniec, należy zadbać o odpowiednią temperaturę. Trzeba zapoznać się z etykietami sprzedawanych produktów. Każdy z nich ma określone wymagania dotyczące warunków przechowywania, także w zakresie temperatury. Rolą sprzedawcy jest zapewnienie warunków wskazanych przez producenta. Magazyny muszą być przystosowane do przechowywania produktów spożywczych. Wszystkie  pomieszczenia powinny być odpowiednio ogrzewane/chłodzone lub wentylowane.

Stan prawny: 7 marca 2022 r.

Podstawa prawna:

  1. Ustawa z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2021 z późn. zm.)

Umowa o dzieło - umowa zlecenie

Wielokrotnie spotykamy się z problematyką, jaką jest wybór właściwego rodzaju umowy. Najczęściej mylonymi i błędnie stosowanymi umowami są umowa o dzieło/umowa zlecenie. Zarówno umowa o dzieło, jak i umowa zlecenie są umowami cywilnoprawnymi, pełnią jednakże zdecydowanie inne funkcje i powodują różne skutki. Istotą zawarcia umowy o dzieło jest zobowiązanie się przyjmującego zamówienie do wykonania określonego, szczegółowo w umowie dzieła, zaś strony zmawiającej do zapłaty wynagrodzenia. Istotą umowy zlecenia jest wykonanie nie przez przyjmującego zlecenie określonej czynności prawnej lub faktycznej.


Pobierz poradnik

Pamiętaj:
Wpisz nasz KRS 0000318482 w Deklaracji Podatkowej Twój e-PIT
Dziękujemy!

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT