Porady eksperta

Podmioty uprawnione do kontroli przestrzegania warunków i zasad zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych, a kompetencje Państwowej Inspekcji Pracy

Pytanie z dnia 15 grudnia 2014

Przedstawiony problem prawny: Podmioty uprawnione do kontroli przestrzegania warunków i zasad zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych, a kompetencje Państwowej Inspekcji Pracy.

Odpowiedź na problem prawny:

Kwestie dotyczące kontroli działalności gospodarczej przedsiębiorcy reguluje Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej w Rozdziale 5 (dalej: usdg). Zgodnie z art. 77 usdg kontrola ta przeprowadzana jest na zasadach określonych w ustawie, chyba że zasady i tryb kontroli wynikają z bezpośrednio stosowanych przepisów powszechnie obowiązującego prawa wspólnotowego albo z ratyfikowanych umów międzynarodowych. W zakresie nieuregulowanym w Rozdziale 5 stosuje się przepisy ustaw szczególnych. Zakres przedmiotowy kontroli działalności gospodarczej przedsiębiorcy oraz organy upoważnione do jej przeprowadzenia określają również odrębne ustawy. W zakresie kontroli udzielonych zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych zastosowanie znajduje Ustawa z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 ww. ustawy, sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży może być prowadzona tylko na podstawie zezwolenia wydanego przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta), właściwego ze względu na lokalizację punktu sprzedaży, zwanego „organem zezwalającym". Jak wynika zaś z art. 18 ust. 8 ww. ustawy, organ zezwalający lub, na podstawie jego upoważnienia, straż gminna lub członkowie gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych dokonują kontroli przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwolenia. Ustalenie ich naruszenia prowadzić może zaś do wszczęcia procedury cofnięcia udzielonego zezwolenia.

Powyższe uprawnienia kontrolne nie zostały przewidziane dla Państwowej Inspekcji Pracy, która to, zgodnie z art. 1 Ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy, jest organem powołanym do sprawowania nadzoru i kontroli przestrzegania prawa pracy, w szczególności przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów dotyczących legalności zatrudnienia i innej pracy zarobkowej w zakresie określonym w ustawie.

Podstawa prawna:

  1. Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tj. Dz.U. 2013, poz. 672)
  2. Ustawa z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tj. Dz.U. 2012, poz. 1356)
  3. Ustawa z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (tj. Dz.U. 2012, poz. 404).

Stan prawny aktualny na 22 grudnia 2014 r.

Kiedy i w jaki sposób pracodawca może kontrolować trzeźwość pracownika

Od 21 lutego 2023 roku obowiązują nowe przepisy dotyczące kontroli pracownika na obecność narkotyków i stanu trzeźwości wynikające z art. 221c ustawy z dnia 26 czerwca 1974 roku kodeks pracy oraz art. 17 ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.


Pobierz poradnik

Pamiętaj:
Wpisz nasz KRS 0000318482 w Deklaracji Podatkowej Twój e-PIT
Dziękujemy!

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT