Porady biznesowe

6 sposobów wygrywania i 4 rady dla negocjatorów

Pewien znany producent obuwia znalazł się w bardzo trudnej sytuacji finansowej. Dobra passa załamała się, sprzedaż spadła – w związku z tym musiał poszukać nowych rynków zbytu. Wysłał więc najlepszego dyrektora ds. sprzedaży do Afryki, aby ten rozpoznał szanse uruchomienia specjalnej linii zbytu. Dyrektor pojechał, przeanalizował zastaną sytuację i wrócił z diagnozą: „Panie prezesie, kiepska sprawa, tam wszyscy chodzą boso, nikt nie potrzebuje butów. Nie mamy czego tam szukać”.

W tym samy czasie inny producent butów również wysłał do Afryki swojego najlepszego dyrektora ds. sprzedaży z podobnym przykazaniem.

Dyrektor pojechał, ocenił sytuację i wrócił z diagnozą: „Panie prezesie – rewelacja: tam wszyscy chodzą boso – widzę ogromny rynek potrzebujących naszego produktu. Trzeba szybko jechać i negocjować warunki współpracy, zanim ktoś inny zrobi to przed nami”

Złożoność dzisiejszego rynku wymaga od ludzi przedsiębiorczych nowych, dobrze przemyślanych metod negocjowania, które doprowadzą do porozumienia.
Dzisiejszy przedsiębiorca już wie, że obie strony muszą coś zdobyć i obie mogą zwyciężyć. Duch współzawodnictwa jest niezbędny, ale zamiast odchodzić od siebie jak najdalej, kompetencja każdej strony powinna wspomagać drugą, by osiągnąć wspólny cel. Wtedy współzawodnictwo zmienia się we współpracę.
Jeśli przedsiębiorca-negocjator potrafi ocenić swoje własne postawy, wartości i filozofię (w sprawach ogólnych i dotyczących konkretnych sytuacji) powinien też umieć ocenić postawy, wartości i filozofię drugiej strony. Uzbrojony w tę wiedzę będzie pamiętał o zaspokojeniu potrzeb obu stron, wykorzystując do tego Teorię Równowagi.

Teoria Równowagi, wykorzystywana w negocjacjach, opiera się na wyobrażeniu, że ludzie pragną znaleźć najstosowniejsze kryteria w patrzeniu ma innych ludzi. Teoria sugeruje, że jeśli pragniesz zmienić stosunek, jaki druga osoba ma do ciebie – jedną z metod jest postępowanie przeciwnie niż ta osoba się spodziewa. W ten sposób powstają niezgodności – dysonans w formułowaniu opinii i poglądów drugiego człowieka. Doprowadzenie do sytuacji przeciwnej niż jakaś osoba się po nas spodziewa powodujemy, że osoba ta poddaje pod rozwagę swoje zdanie na nasz temat.

Oto sześć metod zmiany sposobu myślenia drugiej strony:

1. Pokaż drugiej osobie, że macie wspólne (podobne) doświadczenia i problemy (np. identyczne miejsce urodzenia, podobne warunki dojrzewania etc.),
2. Pokaż drugiej osobie, że macie wspólne preferencje i rzeczy, których nie lubicie – sposoby spędzania czasu, wspólne (rozbieżne) cele działalności, zachowania, grupy przyjaciół, idee czy styl życia,
3. Pokaż drugiej osobie, że kontrolujesz coś, co również jej może przynieść korzyści,
4. Pokaż drugiej osobie, że z kolei ona kontroluje coś, co może pomóc tobie. Ludzie mają tendencję do tego, aby lubić ludzi, którym pomogli w przeszłości, jak również ufać tym, którzy są w jakiś sposób od nich zależni w przyszłości,
5. Pokaż, że nie jesteś związany z tym, co rani drugą osobę. Jeśli np. druga osoba nie sympatyzuje z jakąś partią polityczną, udowodnij, że nie masz z nimi związku; jeśli nienawidzi jazzu, nie słuchaj go w jej pobliżu.
6. Pokaż, że jej działanie w żaden sposób cię nie rani. Ludzie nie lubią tych, których ranią. Ranienie kogoś, kogo się lubi jest zbyt bolesne. Dlatego też wiele osób zamiast zmiany sposobu zachowania – zmienia swój stosunek wobec danej osoby.

Istnieją opinie, które twierdzą, że dopiero problemy i przeciwności kształtują charakter. Winston Churchill stwierdził: „Poznasz charakter danej osoby po wyborach, jakich dokonuje pod presją”.
Ustawiczne negocjacje na każdym szczeblu i stawianie im czoła sprawiają, że z czasem wszyscy bez trudu zaczynają skutecznie rozwiązywać problemy. Nie oznacza to, że powinno się dopuszczać specjalnie do ich narastania. Kryzys zmusza do kreowania nowej rzeczywistości albo przynajmniej do rozłożenia akcentów w obowiązującej strategii.

Cztery dobre rady dla współczesnych negocjatorów:

1. jak najszybciej zajmuj się problemami, zarówno dużymi, jak i małymi.
2. zachowaj czujność, bo kolejne problemy może już wiszą w powietrzu.
3. poszukuj przede wszystkim prostych rozwiązań. Prostota to najwyższe wcielenie wysublimowania.
4. pamiętaj, że rozwiązany problem wzmacnia.

Autor: dr Bogusław J. Feder

Przedawnienie roszczeń - terminy

Przygotowując materiał dotyczący przedawnienia roszczeń, na wstępie należałoby wyjaśnić co to jest roszczenie. Zgodnie z definicją wskazaną w komentarzu do ustawy kodeks cywilny „roszczenie to uprawnienie polegające na możliwości domagania się od indywidualnie określonej osoby (lub grupy indywidualnie określonych osób) jakiegoś zachowania się. Istnienie roszczenia jest więc konsekwencją nałożenia przez normę prawną na konkretnego adresata lub grupę konkretnych adresatów obowiązku jakiegoś postępowania względem innej osoby”.[1]

Zgodnie z brzmieniem przepisów obowiązującej ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 roku kodeks cywilny (dalej jako: „kodeks cywilny”), z zastrzeżeniem wyjątków wskazanych w kodeksie cywilnym, roszczenia majątkowe ulegają przedawnieniu po upływie określonego terminu.

Po upływie terminu przedawnienia ten, przeciwko komu przysługuje roszczenie, może uchylić się od jego zaspokojenia, chyba że zrzeka się korzystania z zarzutu przedawnienia.

Zasadą ogólną przyjętą w kodeksie cywilnym jest, że o ile przepisy nie stanowią inaczej, wszystkie roszczenia majątkowe ulegają przedawnieniu po upływie sześciu lat, a roszczenia o świadczenia okresowe oraz roszczenia związane z prowadzeniem działalności gospodarczej – po upływie trzech lat. Zgodnie z zasadą ogólną, koniec terminu przedawnienia przypada na ostatni dzień roku kalendarzowego, chyba że termin przedawnienia jest krótszy niż dwa lata.

W kodeksie cywilnym wskazano wiele odstępstw od powyżej wskazanej reguły m.in. dla:

  • roszczeń wynikających z umowy zlecenia;
  • roszczeń wynikających z umowy o dzieło
  • roszczeń wynikających z rękojmi;
  • roszczeń wynikających z umowy przewozu;
  • roszczeń wynikających z umowy najmu;
  • roszczeń wynikających z umowy pożyczki;
  • roszczeń wynikających z umowy ubezpieczenia;
  • roszczeń wynikających z umowy składu;
  • roszczeń wynikających z zachowku;

i wielu innych.

 


[1] P. Machnikowski [w:] Kodeks cywilny..., red. E. Gniewek, 2010, kom. do art. 117, nb 2

 


Pobierz poradnik

Pamiętaj:
Wpisz nasz KRS 0000318482 w Deklaracji Podatkowej Twój e-PIT
Dziękujemy!

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT