Poniżej 11 założeń dotyczących zarządzania zapropomowana przez Koontz’a i O’Donnela
1. Sprawność (przedsiębiorstwa) jest zdeterminowana rzeczowo i technicznie: elementy „irracjonalne” jak radość, sympatia, gniew itp. przeszkadzają rzeczowej realizacji zadań i należy je wyłączyć.
2. Zarządzanie dotyczy działań indywidulanych odnoszących się do zadań. Członkowie grupy kooperują w zakresie czysto rzeczowym, niezależnie od problemów i cech osobistych.
3. Sprawność jest tylko wtedy osiągalna, gdy członkowie organizacji zaadaptują się do wyraźnie określonych zadań, a ich działania będą odpowiadać regułom generalnym.
4. Ludzie pracują wyłącznie dla pieniędzy i dlatego są motywowaniu przede wszystkim przez bodźce finansowe.
5. Istnieje możliwość dobrego prognozowania przyszłości i planowania działań, co umożliwia dokładne wyspecyfikowanie zadań przed wykonaniem w sposób wykluczający niespodzianki.
6. Ludzie nie zawsze przestrzegają przepisów i dlatego muszą być kontrolowani i rozliczani z zadań.
7. Zadania proste dają się łatwiej wykonywać i kontrolować, w wyniku czego wyższą produktywność osiąga się przede wszystkim przez specjalizację.
8. Członkom organizacji brakuj perspektyw w zakresie kształtowania wzajemnych stosunków pracy na własną odpowiedzialność i dlatego wymagają kierowania przez reguły i przełożonych.
9. Źródłem kompetencji jest naczelne kierownictwo firmy lub ustanowiony przezeń porządek, a kompetencje są delegowane na niższe szczeble hierarchiczne.
10. Koordynacja występuje tylko wtedy, gdy została odgórnie zaplanowana i wprowadzona.
11. Funkcje zarządzania są uniwersalne i mogą być realizowane w ten sam sposób w rozmaitych sytuacjach, dotyczy to również relacji firmy do otoczenia i zmian w nim zachodzących.
Opracowanie: dr Bogusław J. Feder