Porady biznesowe

11 Czynników wywołujących konflikty organizacyjne wg Waltona i Dultona

Istnieje wiele opisów "konfliktu w organizacji". Jeden z nich definiuje to pojęcie jako spór dwóch lub większej liczby jej członków albo też całych grup, wynikający z konieczności dzielenia się ograniczonymi zasobami lub znajdowania się na innej pozycji (stanowisku). 

Sytuacja taka może też wynikiem różnych celów, spostrzeżeń lub wartości. Poniżej przedstwiamy czynniki wywołujace konflikty organizacyjne wg R.E. Waltona i J.M. Dultona.

1. Wzajemna zależność przy realizacji zadań
To główny czynnik generujący konflikt. Zależność ta jest określona jest przez stopień, w jakim dane jednostki organizacyjne są od siebie uzależnione w zakresie pomocy, informacji, świadczenia usług i innych działań koordynujących.

2. Asymetrie związane z zadaniami. 
Brak symetrii zależności między grupami powoduje obniżenie motywacji do działania i sprzyja powstawaniu konfliktów miedzy jednostkami uzależnionymi od siebie.

3. Zależność miedzy kryteriami oceny a nagrodami. 
Jeśli współpracujące jednostki są odpowiedzialne każda za inną stronę dylematu związanego z realizacją zadań i jeśli system oceny i nagród stosowany przez kierownictwo zaostrza i podkreśla te różnice, staje się to przyczyna konfliktu organizacyjnego.

4. Zróżnicowanie w organizacji. 
W ramach jednej organizacji poszczególne jednostki organizacyjne mogą różnić się między sobą stopniem ustrukturalizowania działalności, orientacją jej członków co do relacji z otoczeniem, zróżnicowanym stosunkiem do ludzi różną perspektywę czasową działań. Zróżnicowanie takie utrudnia integrację.

5. Niezadowolenie z roli. 
Może ono wynikać z błędów popełnionych przy tworzeniu zakresów czynności, kompetencji, uprawnień, odpowiedzialności, jak i z indywidualnych aspiracji i cech osobowościowych członków organizacji. Niezadowolenie z roli wzmacnia poczucie niepewności i skłania jednostkę do działań zaczepnych, które mają na celu poprawienie jej statusu.

6. Niepewność. 
Niejednoznaczność kryteriów oceny, niejasność zasad rozdziału zadań i nagród rodzi niepewność, która jest czynnikiem stwarzającym napięcie, frustracje i konflikt.

7. Zależność od wspólnych zasobów. 
Jeśli dwie jednostki organizacyjne są uzależnione od wspólnej puli rzadkich zasobów, a mają wspólne zadania, powstają sytuacje o cechach konfliktu.

8. Przeszkody w porozumiewaniu się. 
Mogą one wynikać z niewiedzy o celach i warunkach działania jednostki współpracującej; z błędnego funkcjonowania kanałów informacyjnych i trudności zewnętrznych. Brak porozumienia jest czynnikiem utrudniającym współpracę i wzmacniającym konflikt.

9. Umiejętności i cechy osobowościowe. Prawdopodobieństwo powstania konfliktu zwiększa niezgodność w zakresie pochodzenia społecznego, wykształcenia, akceptowanych wzorów i wartości, różnice w osobistym statucie poszczególnych uczestników organizacji.

10. Prawo do domagania się tego, czego chcemy (wraz ze zrozumieniem, że druga strona może powiedzieć „nie”).

11. Prawo do własnego zdania, uczuć i emocji oraz odpowiedzialnego (nie naruszającego elementarnych norm społecznych.

Opracowanie: dr Bogusław Feder

Pamiętaj:
Wpisz nasz KRS 0000318482 w Deklaracji Podatkowej Twój e-PIT
Dziękujemy!

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT