Uwaga #5: Towary/Usługi - punkt 3. Towary

Regulamin sprzedaży

Odrębną sprawą pozostaje czy przedsiębiorca jest głównym (jedynym) wytwórcą (dostarczycielem) usługi (towaru), czy występuje w tzw. łańcuchu dostawy występując jako hurtownik, czyli „pośrednik". W tym ostatnim przypadku, przedsiębiorca powinien uwzględnić i stosować właściwe rozwiązania w swojej procedurze. Każda firma zajmująca się produkcją określonych dóbr lub świadcząca określone usługi jest zmuszona do określenia sposobów ich dystrybucji. Jeżeli zdecyduje się na samodzielną sprzedaż końcowemu odbiorcy, to stanie się bezpośrednim kanałem dystrybucji, natomiast korzystając z pośrednictwa handlu hurtowego i detalicznego, a jednocześnie nie prowadząc własnej sprzedaży tworzy kolejne ogniwa dłuższego kanału dystrybucji. Łącząc wszystkie powyższe drogi obiegu produktu na rynku tworzą się trzy rodzaje kanałów dystrybucji: producenta, hurtownika i detalisty.

Analizując rodzaje występujących na rynku artykułów konsumpcyjnych kanałów dystrybucji można wyróżnić następujące układy:
- producent – konsument,
- producent – detalista – konsument,
- producent - hurtownik – detalista – konsument,
- producent – agent – hurtownik – detalista – konsument,
- producent – agent – hurtownik – akwizytor – detalista – konsument,
- producent – agent – hurtownik – akwizytor – detalista – dostawca (przy sprzedaży wysyłkowej lub innej na odległość) - konsument.