Komentarz #4: Dopuszczalność wydania regulaminu u pracodawcy zatrudniającego mniej niż 20 pracowników - punkt I

Regulamin pracy podstawowy

GPP-152-4560-31/09/PE/RP Stanowisko Głównego Inspektoratu Pracy z 20.05.2009 r. 3

[…] obowiązek wprowadzenia Regulaminu pracy mają zatrudniający co najmniej 20 pracowników, o ile przy tym u pracodawcy nie obowiązuje układ zbiorowy pracy określający organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracowników. Ze względu na użyte w art. 104 § 2 k.p. sformułowanie „Regulaminu pracy nie wprowadza się” różnie interpretowana jest dopuszczalność ustalenia Regulaminu pracy przez zatrudniającego mniej niż 20 pracowników - jako brak obowiązku wprowadzenia Regulaminu pracy przez takiego pracodawcę albo jako zakaz ustalania przez pracodawcę Regulaminu pracy.

Wydaje się jednak, że przepis ten (art.104 §2k.p) nie przesądza o niedopuszczalności wprowadzenia przez pracodawcę zatrudniającego mniej niż 20 pracowników Regulaminu pracy. Argumentem przemawiającym za takim poglądem jest brak przepisu przewidującego utratę mocy obowiązującej Regulaminu pracy w razie zmniejszenia się liczby zatrudnionych u pracodawcy poniżej 20 pracowników. Skoro u takiego pracodawcy może nadal obowiązywać Regulamin pracy, to nie ma przeszkód prawnych do ustalenia go przez zatrudniającego mniej niż 20 pracowników.