Uwaga #15: Wyznaczanie urlopu - punkt III

Regulamin pracy podstawowy

Zasadą jest, że Pracodawca ustala grafik urlopów poprzez opracowanie planu urlopów.

Wyjątkiem od powyższego obowiązku są sytuacje gdy zakładowa organizacja związkowa wyraziła zgodę na nieustalanie planu urlopów lub też gdy u Pracodawcy taka organizacja związkowa nie działa (art. 163 § 1 k.p.) W sytuacji braku obowiązku sporządzania planu urlopów Pracodawca ustala termin urlopu indywidualnie z Pracownikiem biorąc pod uwagę jego wnioski w tym zakresie oraz konieczność zapewnienia normalnego toku pracy.

W Wariancie I Regulaminu pracy, który jest wariantem podstawowym dla Pracodawcy zatrudniającego zaledwie kilku Pracowników i nieposiadającego złożonej struktury wewnętrznej przyjęto, że Pracodawca ustala termin urlopu w drodze porozumienia z Pracownikiem. Natomiast w Wariancie II Pracodawca ustala plan urlopów.