Uwaga #12: Obowiązek wydania świadectwa pracy, a zatrudnienie u tego samego Pracodawcy - punkt III

Regulamin pracy podstawowy

Postanowienia Regulaminu pracy oddają treść przepisów Kodeksu pracy (zob. art. 97 k.p.). Przepisy mają na celu wyeliminowanie sytuacji wielokrotnego wydawania świadectwa pracy temu samemu Pracownikowi przez tego samego Pracodawcę jeżeli Pracownik po zakończeniu jednego okresu zatrudnienia jest nadal zatrudniany przez Pracodawcę na podstawie umowy na okres próbny, umowy na czas określony lub umowy na czas wykonywania określonej pracy. Bez tego przepisu Pracodawca miałby obowiązek każdorazowo po zakończeniu każdej umowy wydawać świadectwo pracy nawet wtedy gdyby dalej chciał zatrudniać tego Pracownika tyle, że na podstawie umowy innego rodzaju.

Na przykład Pracodawca zatrudnił Pracownika na umowę na okres próbny, następnie po jej wygaśnięciu zatrudnia go na podstawie umowy na czas wykonywania określonej pracy, a następnie po wykonaniu określonej pracy zatrudnia Pracownika na umowę na czas określony. W takiej sytuacji zgodnie z art. 97 § 11 i § 12 obowiązek wydania świadectwa pracy aktualizuje się dopiero z upływem 24 miesięcy od zawarcia pierwszej z umów, a nie po zakończeniu każdej z nich. Jeżeli rozwiązanie lub wygaśnięcie Umowy o pracę nawiązanej przed upływem 24 miesięcy przypada po upływie tego terminu, to Pracodawca wydaje świadectwo w dniu rozwiązania lub wygaśnięcia takiej umowy.

W naszym przykładzie jeżeli ostatnia z umów - Umowa o pracę na czas określony została zawarta np. po 7 miesiącach zatrudnienia u danego Pracodawcy na rok, to okres 24 miesięcy od zawarcia pierwszej z umów upłynie jeszcze w trakcie trwania tej umowy, Pracodawca będzie więc musiał wydać świadectwo pracy dopiero po wygaśnięciu bądź rozwiązaniu Umowy o pracę na czas określony. W niniejszym przykładzie przyjmujemy, iż działanie Stron jest zgodne z art. 25 1 k. p.