Uwaga #11: Świadectwo pracy: treść i konsekwencje niewydania - punkt III

Regulamin pracy podstawowy

W świadectwie pracy należy podać informacje dotyczące okresu i rodzaju wykonywanej pracy, zajmowanych stanowisk, trybu rozwiązania albo okoliczności wygaśnięcia stosunku pracy, a także inne informacje niezbędne do ustalania uprawnień pracowniczych i uprawnień z ubezpieczenia społecznego. W świadectwie pracy zamieszcza się również wzmiankę o zajęciu wynagrodzenia za pracę. Pracownik może również zażądać umieszczenia w świadectwie pracy informacji o wysokości i składnikach wynagrodzenia oraz uzyskanych kwalifikacjach (art. 97 § 2 k.p.).

Pamiętaj!

Za niewydanie świadectwa pracy w terminie lub wydanie niewłaściwego świadectwa może grozić Ci zapłata odszkodowania. Jeżeli bowiem Pracownik poniósł szkodę z tego powodu i ją udowodni będziesz obowiązany do zapłacenia mu odszkodowania w wysokości wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy ( z powodu niewydania prawidłowo świadectwa pracy), nie dłuższy jednak niż sześć tygodni ( art. 99 k.p.).

Ponadto, niewydanie świadectwa podlega karze grzywny od 1000- 30 000 zł ( art. 282 §1 k.p. ) . Naruszenie obowiązków „należytego" wydania świadectwa pracy ( art. 97-99 k.p) stanowi wykroczenie przeciwko prawom Pracownika.