Uwaga #1: Przepisy Kodeksu cywilnego a umowa z agencją medialną - wstęp

Umowa z agencją medialną

Umowę z agencją medialną/reklamową bądź umowę o świadczenie usług „reklamowych” (bez względu jak ją określimy w tytule) zaliczyć należy do tzw. umów nienazwanych. Oznacza to, że w Kodeksie cywilnym brak przepisów, które wprost odnosiły się do tego rodzaju umów, tak jak to ma miejsce w przypadku umów sprzedaży, najmu, przechowania itd. Nie oznacza to jednak, że strony dysponują zupełną swobodą w kształtowaniu zapisów umowy z agencją medialną, co mógłby sugerować ogólny przepis k.c. art. 3531 o swobodzie treści umów.

Punktem wyjścia do określenia przepisów regulujących taką umowę, czyli umowy o świadczenie usług będzie art. 750 k.c. Zgodnie z tym przepisem, do umów o świadczenie usług, które nie są uregulowane innymi przepisami, stosuje się odpowiednio przepisy o zleceniu. W związku zatem ze specyficznym charakterem usług reklamowych będziemy mieć do czynienia właśnie z taką umową. Nie została uregulowana w przepisach szczególnych, w związku z czym, jeśli to możliwe („odpowiednio”) należy stosować do niej przepisy o zleceniu (szczegółowe komentarze dotyczące umowy zlecenia znajdą Państwo we wzorze tej umowy).

Należy ponadto pamiętać, że skoro do umowy o świadczenie usług stosuje się przepisy o zleceniu, to również i do wykładni takich przepisów. I tak, warto pamiętać, że umowa zlecenia jest umową starannego działania, co oznacza, że nie można stwierdzić, że agencja nie wykonała umowy należycie ze względu na to, że przykładowo na konferencji prasowej nie pojawiło się tylu przedstawicieli mediów, ilu oczekiwałby klient. To samo tyczy się realizacji wszelkich strategii reklamowych, mających na celu pozyskanie klientów – nie można oczekiwać, że agencja zapewni drugiej stronie umowy wskazaną przez nią liczbę klientów w danych okresie, ale może to być zastrzegana przyczyna rozwiązania umowy lub warunek premii (dodatkowego wynagrodzenia).

W umowie (załączniku) z agencją może znaleźć się zobowiązanie do tego, by pracownicy agencji utrzymywali stałe kontakty np. z co najmniej 5 dziennikarzami w miesiącu i działali tak, aby ukazały się publikacje dotyczące klienta lub jego produktów.

Ponadto strony mogą zawsze zawrzeć tzw. umowę mieszaną, w ramach której agencja zobowiąże się do tego, aby obok świadczonych usług wykonać określone dzieło, przykładowo w postaci prezentacji, oceny rynku, tekstu promocyjnego, utworu audiowizualnego itp. Wówczas do tych postanowień umowy (wyraźne wyodrębnionych) będziemy stosować przepisy dotyczące umowy o dzieło.

By w pełni zrozumieć na czym polega różnica pomiędzy umową zlecenia, a w konsekwencji umową o świadczenie usług, a umową o dzieło warto zapoznać się z KO1.

Co do istotnych elementów umowy o świadczenie usług reklamowych (umowy z agencją medialną), w naszej ocenie powinny się w niej znaleźć zapisy dotyczące: sposobu świadczenia usług, przekazywania informacji, poufności danych oraz majątkowych praw autorskich (o każdym z tych elementów piszemy w Uwagach do poszczególnych paragrafów).