Uwaga #9: Reklamacja - § 7

Umowa sprzedaży rzeczy przyszłej

Co do zasady, sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę fizyczną lub prawną (przepisy prawa cywilnego o rękojmi, nazywanej potocznie reklamacją).

Warunki poinformowania sprzedawcy o wadach rzeczy sprzedanej mogą wynikać lub być uzależnione od treści regulaminu świadczenia (ogólnych warunków) zakładu prowadzonego przez sprzedawcę, np. sklepu internetowego, hurtowni czy warsztatu lub wzoru protokołu reklamacyjnego, który przedsiębiorca udostępnia. Jeżeli jednak po stronie sprzedawcy nie występują żadne wewnętrzne regulacje dotyczące reklamacji (rękojmi czy gwarancji), należy zastosować odpowiednie postanowienia umowne, a w zakresie nieuregulowanym umową, stosować posiłkowo przepisy Kodeksu Cywilnego.

Wada fizyczna rzeczy polega na niezgodności rzeczy sprzedanej z umową, np. gdy rzecz sprzedana:

  • nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia;
  • nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór;
  • nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia;
  • została kupującemu wydana w stanie niezupełnym.

W przypadku reklamacji rzeczy ruchomej z tytułu rękojmi, sprzedawca odpowiada przed kupującym, jeżeli wada fizyczna zostanie stwierdzona przed upływem dwóch lat od wydania rzeczy (w przypadku umowy sprzedaży rzeczy przyszłej – od dnia przeniesienia własności).

Rzecz może być obciążona również wadą prawną, a więc jeśli stanowi własność osoby trzeciej albo jeżeli jest obciążona prawem przysługującym innej osobie.

Sprzedawca jest zwolniony od odpowiedzialności z tytułu rękojmi, jeżeli kupujący wiedział o wadzie w chwili zawarcia umowy. Gdy przedmiotem sprzedaży są rzeczy oznaczone tylko co do gatunku albo rzeczy mające powstać w przyszłości, sprzedawca jest zwolniony od odpowiedzialności z tytułu rękojmi, jeżeli kupujący wiedział o wadzie w chwili wydania rzeczy (wiedza ta nie zwalnia sprzedawcy z odpowiedzialności, jeżeli kupujący był konsumentem).

Strony mogą odpowiedzialność z tytułu rękojmi rozszerzyć, ograniczyć lub wyłączyć na drodze umowy – stąd możliwe są zarówno wyłączenia względem przedstawionej charakterystyki ogólnej wad rzeczy sprzedanej podlegających zgłoszeniu reklamacyjnemu. Możliwe jest również umowne zastrzeżenie innego niż dwuletni terminu na wykonanie prawa przez kupującego.

Przy zgłaszaniu wady rzeczy, kupujący może złożyć sprzedającemu alternatywnie oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, chyba że sprzedawca bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz na niewadliwą albo wadę usunie. Gdy rzecz oznaczona jest tylko co do gatunku, kupujący może żądać od sprzedawcy dostarczenia takiej samej ilości rzeczy wolnych od wad i naprawienia szkody wynikłej z opóźnienia.