Uwaga #1: Zawieranie umów poza lokalem przedsiębiorstwa - wstęp

Umowa sprzedaży poza lokalem przedsiębiorstwa z wydaniem rzeczy w chwili podpisania umowy

Sprzedaż poza lokalem przedsiębiorstwa jest dokonywana pomiędzy przedsiębiorcą a konsumentem. Miejscem transakcji może być np. miejsce pracy konsumenta, jego mieszkanie, targ, kiermasz.Taki sposób zawierania umów wiąże się z pewnymi dodatkowymi obowiązkami i czynnościami dotyczącymi przedsiębiorcy. Reguluje to Ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (dalej „ustawa”).

Przed zawarciem umowy przedsiębiorca powinien okazać dokument potwierdzający prowadzenie działalności gospodarczej (U3) oraz dokument tożsamości, a osoba działająca w imieniu przedsiębiorcy dodatkowo dokument potwierdzający swoje umocowanie.
Przedsiębiorca powinien ponadto przed zawarciem umowy poinformować konsumenta na piśmie o prawie odstąpienia od umowy i wręczyć wzór oświadczenia o odstąpieniu (w przypadku gdy nie dojdzie do pisemnego zawarcia umowy, przedsiębiorca również powinien pisemnie poinformować konsumenta o prawie odstąpienia od umowy i wręczyć wzór oświadczenia o odstąpieniu). (U4)
Niezależnie od dopełnienia skutecznego pisemnego poinformowania klienta o w/w prawie, klient może od umowy odstąpić w terminie 10 dni od jej zawarcia bez konieczności podawania jakichkolwiek przyczyn (w razie wydania rzeczy w późniejszym terminie, określonym w umowie – od dnia otrzymania rzeczy (U5)). Wówczas umowę taką uważa się za niezawartą, a to co strony świadczyły sobie, ulega zwrotowi. Zwrot taki powinien nastąpić niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 14 dni.

W przypadku gdy przedsiębiorca zaniecha poinformowania konsumenta o możliwości odstąpienia od umowy, konsument nie będzie ograniczony 10-dniowym terminem, a będzie mógł wówczas odstąpić w terminie 3 miesięcy od wykonania umowy.

Istnieją transakcje dnia codziennego, do których nie stosuje się przepisów ustawy i jej uregulowań.
Zgodnie z art. 5 przywołanej wyżej ustawy, przepisów o umowach zawieranych z konsumentami poza lokalem przedsiębiorstwa nie stosuje się do umów:
1) o charakterze ciągłym lub okresowym, zawieranych na podstawie oferty sprzedaży lub przez odwołanie się do ogłoszeń, reklam, cenników i innych informacji skierowanych do ogółu albo do poszczególnych osób, jeżeli konsument mógł uprzednio zapoznać się z treścią otrzymanej oferty lub informacji pod nieobecność drugiej strony umowy, a zarazem w tej ofercie lub informacji, jak i w umowie zastrzeżono prawo konsumenta do odstąpienia od umowy w terminie dziesięciu dni od dnia jej zawarcia,
2) sprzedaży artykułów spożywczych dostarczanych okresowo przez sprzedawcę do miejsca zamieszkania konsumenta,
3) powszechnie zawieranych w drobnych bieżących sprawach życia codziennego, o wartości przedmiotu umowy do równowartości 10 euro, na dzień ....... wynoszącej .....
4) o prace budowlane (ale już nie remontowe w postaci......................),
5) dotyczących nieruchomości, z wyłączeniem usług remontowych,
6) ubezpieczenia, w tym o członkostwa w otwartych funduszach emerytalnych, oraz reasekuracji,
7) dotyczących papierów wartościowych oraz jednostek uczestnictwa w funduszach powierniczych i inwestycyjnych (usługi inwestycyjne).


Lokal przedsiębiorstwa – zgodnie z art. 2 pkt. 3 Ustawy z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta (t. j. Dz. U. 2019 poz. 134) jest to miejsce prowadzenia działalności będące nieruchomością albo częścią nieruchomości, w którym przedsiębiorca prowadzi działalność na stałe lub miejsce prowadzenia działalności będące rzeczą ruchomą, w którym przedsiębiorca prowadzi działalność zwyczajowo albo na stałe.