Uwaga #1: Opis ogólny

Formularz zamówienia

Umowy zawierane na odległość, a w tym i umowę sprzedaży na odległość, reguluje obok Kodeksu Cywilnego.: Ustawa z 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta. Art. 2 pkt. 1) w.w. ustawy charakteryzuje umowy na odległość jako zawierane z konsumentem w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystywaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość, do chwili zawarcia umowy włącznie. Jeżeli chcesz prowadzić działalność posługując się środkami porozumiewania się na odległość i za ich pośrednictwem oferować produkty i zawierać transakcje m. in. z konsumentami pamiętaj, że przepisy w.w. ustawy oraz innych aktów prawnych mają za zadanie wzmocnić ochronę konsumenta, jako potencjalnie „słabszej” strony stosunków prawnych. Stąd na profesjonalistów zostały nałożone dodatkowe obowiązki, a konsumentom przyznane zostały dodatkowe uprawnienia (zob. U9). Jednym z najbardziej powszechnych sposobów zawierania umów sprzedaży na odległość jest sprzedaż prowadzona w Internecie, w tym przez sklepy internetowe. Wzór umowy sprzedaży zawieranej online znajdziesz w naszym serwisie pod adresem: Umowa sprzedaży online

Dynamicznie rozwijający się w rynek e-commerce umożliwia dokonywanie transakcji masowo, w sposób ciągły, a nie od 1100-1800, a także i szybko, bo bez wędrówki do sklepu. Powszechnym zjawiskiem stała się więc także standaryzacja umów, która przyśpiesza i zmniejsza koszty ich zawierania. Dlatego też, Przedsiębiorcy często posługują się tzw. wzorcami. Są to tzw. klauzule umowne, czyli zbiór postanowień ( w formie przepisów) opracowany przez jedną ze stron „z góry”, w oderwaniu od konkretnej transakcji. Tak przygotowane, standardowe postanowienia, po ich zaakceptowaniu przez drugą stronę, stają się treścią zawieranych konkretnych, na dany towar umów indywidualnych. Związanie drugiej strony wzorcem nastąpi tylko wtedy, gdy został jej doręczony przed zawarciem umowy, w sposób umożliwiający zapoznanie się z nim. Jeżeli wzorzec jest w postaci elektronicznej druga strona dodatkowo, musi mieć możliwość przechowywania tego wzorca i odtwarzania go w zwykłym toku czynności (np. otrzymania i pobrania wzorca za pomocą poczty elektronicznej). Uwaga: jeżeli posługujesz się wzorcem w postaci elektronicznej zawsze musisz udostępnić go drugiej stronie w sposób umożliwiający zapis celem przechowywania i odtwarzania, nawet wówczas gdy posługiwanie się wzorcem jest powszechne w stosunkach danego rodzaju, a druga strona nie jest konsumentem albo jeżeli jest konsumentem, ale zawierana przez Was umowa należy do umów powszechnie zawieranych, w drobnych bieżących sprawach życia codziennego.

Już na etapie pozyskiwania klientów jako profesjonalista organizujący swoją działalność w powyżej opisany sposób musisz spełnić określone wymogi i tak m. in.:

- propozycja zawarcia umowy powinna jednoznacznie i w sposób zrozumiały informować o zamiarze zawarcia przez Ciebie umowy;

- posługiwanie się środkami komunikacji elektronicznej np. telefonem, telefaksem celem złożenia propozycji zawarcia umowy może nastąpić wyłącznie za zgodą konsumenta;

- posługiwanie się środkami porozumiewania się na odległość nie może odbywać się na koszt konsumenta.

Ponadto pamiętaj, o wzmożonych obowiązkach Przedsiębiorcy w zakresie wymagań informacyjnych. Art. 12 Ustawy o prawach konsumenta, określa informacje jakie muszą zastać udzielone konsumentowi najpóźniej w chwili wyrażenia przez niego woli związania się umową.

Art. 12 1. Najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa przedsiębiorca ma obowiązek poinformować konsumenta w sposób jasny i zrozumiały o:

1) głównych cechach świadczenia z uwzględnieniem przedmiotu świadczenia oraz sposobu porozumiewania się z konsumentem;

2) swoich danych identyfikujących, w szczególności o firmie, organie, który zarejestrował działalność gospodarczą, a także numerze, pod którym został zarejestrowany;

3) adresie przedsiębiorstwa, adresie poczty elektronicznej oraz numerach telefonu lub faksu jeżeli są dostępne, pod którymi konsument może szybko i efektywnie kontaktować się z przedsiębiorcą;

4) adresie, pod którym konsument może składać reklamacje, jeżeli jest inny niż adres, o którym mowa w pkt 3;

5) łącznej cenie lub wynagrodzeniu za świadczenie wraz z podatkami, a gdy charakter przedmiotu świadczenia nie pozwala, rozsądnie oceniając, na wcześniejsze obliczenie ich wysokości - sposobie, w jaki będą one obliczane, a także opłatach za transport, dostarczenie, usługi pocztowe oraz innych kosztach, a gdy nie można ustalić wysokości tych opłat - o obowiązku ich uiszczenia; w razie zawarcia umowy na czas nieoznaczony lub umowy obejmującej prenumeratę przedsiębiorca ma obowiązek podania łącznej ceny lub wynagrodzenia obejmującego wszystkie płatności za okres rozliczeniowy, a gdy umowa przewiduje stałą stawkę - także łącznych miesięcznych płatności;

6) kosztach korzystania ze środka porozumiewania się na odległość w celu zawarcia umowy, w przypadku gdy są wyższe niż stosowane zwykle za korzystanie z tego środka porozumiewania się;

7) sposobie i terminie zapłaty;

8) sposobie i terminie spełnienia świadczenia przez przedsiębiorcę oraz stosowanej przez przedsiębiorcę procedurze rozpatrywania reklamacji;

9) sposobie i terminie wykonania prawa odstąpienia od umowy na podstawie art. 27, a także wzorze formularza odstąpienia od umowy, zawartym w załączniku nr 2 do ustawy;

10) kosztach zwrotu rzeczy w przypadku odstąpienia od umowy, które ponosi konsument; w odniesieniu do umów zawieranych na odległość - kosztach zwrotu rzeczy, jeżeli ze względu na swój charakter rzeczy te nie mogą zostać w zwykłym trybie odesłane pocztą;

11) obowiązku zapłaty przez konsumenta poniesionych przez przedsiębiorcę uzasadnionych kosztów zgodnie z art. 35, jeżeli konsument odstąpi od umowy po zgłoszeniu żądania zgodnie z art. 15 ust. 3 i art. 21 ust. 2;

12) braku prawa odstąpienia od umowy na podstawie art. 38 lub okolicznościach, w których konsument traci prawo odstąpienia od umowy;

13) obowiązku przedsiębiorcy dostarczenia rzeczy bez wad;

14) istnieniu i treści gwarancji i usług posprzedażnych oraz sposobie ich realizacji;

15) kodeksie dobrych praktyk, o którym mowa w art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym oraz sposobie zapoznania się z nim;

16) czasie trwania umowy lub o sposobie i przesłankach wypowiedzenia umowy - jeżeli umowa jest zawarta na czas nieoznaczony lub jeżeli ma ulegać automatycznemu przedłużeniu;

17) minimalnym czasie trwania zobowiązań konsumenta wynikających z umowy;

18) wysokości i sposobie złożenia kaucji lub udzielenia innych gwarancji finansowych, które konsument jest zobowiązany spełnić na żądanie przedsiębiorcy;

19) funkcjonalności treści cyfrowych oraz technicznych środkach ich ochrony;

20) mających znaczenie interoperacyjnościach treści cyfrowych ze sprzętem komputerowym i oprogramowaniem, o których przedsiębiorca wie lub powinien wiedzieć;

21) możliwości skorzystania z pozasądowych sposobów rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń oraz zasadach dostępu do tych procedur.

2. Jeżeli umowa jest zawierana w imieniu innego przedsiębiorcy, należy podać dane, o których mowa w ust. 1 pkt 2-4, identyfikujące tego przedsiębiorcę.

3. W przypadku aukcji publicznej informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 2-4, mogą być zastąpione informacjami dotyczącymi organizatora aukcji.

Wzorcami umów posługują się sklepy internetowe. Produktu prezentowane na stronie internetowej są propozycją do zawarcia umowy. Robiąc zakupy w sklepach internetowych, wkładamy do „wirtualnego koszyka” określone produkty, o określonej cenie i właściwościach, a klikając przycisk „dalej” przechodzimy do kolejnych etapów transakcji, decydując o sposobie płatności, dostawie itp. Konkretyzacja umowy, co do przedmiotu, czyli towarów i cen może nastąpić w różny sposób za pomocą interaktywnych formularzy, formularzy drukowanych i przesyłanych tradycyjną pocztą, przesyłanych pocztą elektroniczną. Prezentowany Formularz zamówie nia jest jedynie przykładem wskazującym jakie podstawowe informacje powinny zostać zawarte tak abyś uzyskał dane potrzebne do wykonania zamówienia.