Uwaga #3: Zleceniobiorca- zakres wykonywanych czynności - Wstęp

Umowa o wsparcie i doradztwo podatkowe

Wskazać  należy, że Strony mogą także formułować i rozszerzać zakres przedmiotu umowy tak:

  1. udzielanie podatnikom, płatnikom i inkasentom, na ich zlecenie lub na ich rzecz, porad, opinii i wyjaśnień z zakresu ich obowiązków podatkowych i celnych oraz w sprawach egzekucji administracyjnej związanej z tymi obowiązkami;
  2. reprezentowanie podatników, płatników i inkasentów w postępowaniu przed organami administracji publicznej i w zakresie sądowej kontroli decyzji, postanowień i innych aktów administracyjnych w sprawach wymienionych.
  3. prowadzenie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych oraz udzielanie pomocy w tym zakresie;
  4. sporządzanie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielanie im pomocy w tym zakresie.

Zakres usług, o którym w pkt. 1 i 2 powyżej może wykonywać osoba fizyczna wpisana na listę doradców podatkowych, adwokat, radca prawny. Natomiast biegli rewidenci mogą wykonywać czynności określone w pkt. 1 powyżej, a także pkt. 3 i 4 czyli m.in.: prowadzić księgi podatkowe i inne ewidencje do celów podatkowych oraz udzielać pomocy w tym zakresie. Podkreślić należy, że osoby fizyczne, które chciałyby świadczyć doradztwo w proponowanym zakresie, a nie są co najmniej biegłymi rewidentami mogą wykonywać tylko czynności określone w pkt. 3 i 4 powyżej. Wówczas niezbędnym będzie zwarcie w treści umowy klauzuli dotyczącej obowiązku posiadania przez Zleceniobiorcę ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej z tytułu prowadzonej działalności. Doradcy podatkowi, adwokacji i radcowie prawni są obowiązkowo ubezpieczeni.