Uwaga #1: Opis umowy o dostawie Internetu - wstęp

Umowa o świadczenie usług dostępu do Internetu

Przedstawiona umowa jest tylko przykładem pokazującym, jakie elementy zawiera standardowa umowa, i na jakie przedsiębiorca powinien zwrócić uwagę podczas jej podpisywania. Operatorzy przedstawiają zazwyczaj swój stosowany indywidualny wzorzec umowy, z którym osoba zainteresowana powinna się dokładnie zapoznać. Przedstawione przez Operatorów wzory różnią się nieznacznie, ponieważ podpisywane umowy muszą być zgodne z ustawą z dnia 16 lipca 2004r. prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2017 poz. 1709), oraz ustawą z dnia 18 lipca 2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U.2017 poz. 1219). Istotnymi elementami takich umów są m.in. prędkość łącza, możliwość rozwiązania umowy przed terminem, oraz związane z tym koszty, okres na jaki zostaje zawarta umowa, czy Operator dostarczy Abonentowi sprzęt instalacyjny – a jeśli tak to na jakich warunkach.

Zgodnie z Ustawą z dnia 16 lipca 2004r. prawo telekomunikacyjne, świadczenie usług telekomunikacyjnych odbywa się na podstawie umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych, umowa taka musi być zawarta w formie pisemnej, nie dotyczy to jednak umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych zawieranej przez dokonanie czynności faktycznych obejmujących w szczególności umowy o świadczenie usług przedpłaconych świadczonych w publicznej sieci telefonicznej, usług telefonicznych świadczonych za pomocą aparatu publicznego lub przez wybranie numeru dostępu do sieci dostawcy usług.

Umowa zawarta w formie pisemnej powinna określać:

- strony umowy, w tym nazwę, adres i siedzibę dostawcy usług,
- rodzaj świadczonych usług,
- termin oczekiwania na przyłączenie do sieci lub termin rozpoczęcia świadczenia usług,
- okres, na jaki została zawarta umowa,
- pakiet taryfowy, jeżeli na świadczone usługi obowiązują różne pakiety taryfowe,
- sposób składania zamówień na pakiety taryfowe oraz dodatkowe opcje usługi,
- okres rozliczeniowy,
- tryb i warunki dokonywania zmian umowy oraz warunki jej przedłużenia,
- zakres świadczonych publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych, ze wskazaniem elementów składających się na opłatę abonamentową,
- dane dotyczące jakości usług,
- zakres obsługi serwisowej,
- sposób i termin rozwiązania umowy,
- zakres odpowiedzialności z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy, wysokość odszkodowania oraz zasady i terminy jego wypłaty,
- zasady, tryb i terminy składania oraz rozpatrywania reklamacji,
- informację o polubownych sposobach rozwiązywania sporów,
- sposób uzyskania informacji o aktualnym cenniku usług oraz kosztach usług serwisowych.