Uwaga #9: Rozliczenia z tytułu nakładów - paragraf 4

Umowa najmu lokalu na siedzibę

Częstym punktem spornym po zakończeniu stosunku najmu między byłymi stronami są rozliczenia z tytułu poczynionych nakładów lub ulepszeń, pomimo iż Kodeks cywilny reguluje te kwestie na wypadek niezawarcia stosownych postanowień w umowie. Stąd warto doprecyzować te kwestie zawierając umowę, aby uniknąć ewentualnych nieporozumień. Przede wszystkim zadecydujcie z Wynajmującym, czy satysfakcjonuje Was rozstrzygnięcie proponowane przez ustawę, a mianowicie Art. 676 k. c. który sanowi, że: „Jeżeli najemca ulepszył rzecz najętą wynajmujący, w braku odmiennej umowy, może według swego wyboru albo zatrzymać ulepszenia za zapłatą sumy odpowiadającej ich wartości w chwili zwrotu, albo żądać przywrócenia stanu poprzedniego”. Jeżeli uznacie postanowienie kodeksowe za odpowiednie i wystarczające nie musicie wprowadzać go do umowy, ustawa działa sama. Natomiast możecie ustanowić inne zasady i sposób postępowania z nakładami, w tym i dokonanymi ulepszeniami, np. decydowanie o losie ulepszeń pozostawić w gestii Najemcy, a nie Wynajmującego jak stanowi ustawa; czy też postanowić z góry, iż Najemca jest zobowiązany do przywrócenia stanu poprzedniego. Oczywiście możliwe są inne modyfikacje.