Uwaga #6: Prowizja - warunki - paragraf 4

Umowa komisu (podstawowa - sprzedaż)

Za sprzedany na zlecenie samochód komisowi należy się prowizja, czyli procent uzyskanej od nabywcy ceny. Wysokość prowizji również powinna być zapisana w umowie. Można ją określić w procentach (np. 10 procent ceny) albo w ułamkach (np. jedna dziesiąta ceny).

Za świadczone usługi komisant pobiera wynagrodzenie najczęściej w formie prowizji wyrażonej w procentowym stosunku do ceny kupna lub sprzedaży przedmiotu umowy. Możliwy jest jednak inny niż powyższy sposób wynagrodzenia komisant, np. przez wypłaty wynagrodzenia stałego.

Zgodnie z zasadą swobody umów strony mogą uzgodnić, że w razie sprzedania auta za cenę wyższą niż zapisana w umowie, podzielą się nadwyżką. Wtedy, poza normalnie ustaloną prowizją, komis otrzyma dodatkową, mniejszą lub większą prowizję od nadwyżki. Jaką dokładnie – trzeba określić w umowie, najlepiej znów procentowo.

W praktyce można spotkać często sytuację, że właściciele pojazdów skarżą się, że po kilku tygodniach od wstawienia samochodu do komisu dostają wiadomość, że trzeba obniżyć cenę, bo na samochód nie ma chętnych. Oczywiście właściciel nie musi się na to godzić, ale jeśli chce, to powinien swoją zgodę wyrazić pisemnie, np. w formie aneksu do umowy. Strony mogą ustalić już w pierwotnej umowie, że jeżeli powierzony samochód nie zostanie sprzedany w oznaczonym czasie, to komis ma prawo obniżyć cenę do oznaczonego pułapu.